Aktuális
Táborkereszt
ismertető
Programjaink
Krónika
Vezetőképzés
(hivatás-felkészítés)
Elektronikus
könyvtár
Fotóalbum
Leágazások
Elérhetőségünk
|
Vezetőképzés
Ez az oldal cserkészetünk legalapvetőbb kérdéseiről
szól. A cserkészet vallásos ifjúságnevelő
szervezet. Hogyan, mire neveljük a cserkészeket? Hogyan
lesz valakiből elkötelezett cserkészvezető? Miért
kell, hogy az őrsvezetőnek, segédtisztnek, cserkésztisztnek
hivatása legyen? Ezekre a kérdésekre próbál
választ adni a Táborkereszt.
Főleg a vezetőképzőknek szeretnénk segítséget
nyújtani itt. Ismertetjük a Táborkereszt által
kidolgozott, illetve szabályzatok által előírt
hivatásfelkészítő képzéseket.
Ezen kívül ajánlunk szakirodalmat, illetve
módszertani ötleteinket is közzé tesszük.
Az oldal hasznos lehet azok számára is, akik már
cserkészvezetők.
> Tematika
a MCSSZ Vezetőképzési,
Képesítési, Megbízatási és
Igazolási Szabályzatából (VKKMISZ)
> A
cserkészvezetői
hivatásfelkészítő képzési
irányelvei (a felkészítők részére) > Az
őrsvezetőképzés
hivatásfelkészítő szakasza (részletes
tematika)
>> Hittankönyv
őrsvezető-jelölteknek: Hitünk és életünk
> Szempontok a segédtiszti
hivatásfelkészítő céljának eléréséhez
>>
Hittankönyv
segédtisztjelölteknek: Találkozás a kereszténységgel
> A
cserkészvezetői hivatásfelkészítő napirendje
> A
cserkész vezetőképző
hivatásfelkészítő módszertana (a
képzők részére)
>
Sík
Sándor -- Surján László* Magyar
cserkészvezetők könyve. A cserkészet pedagógiája
Tematika a MCSSZ
Vezetőképzési, Képesítési,
Megbízatási és Igazolási Szabályzatából
(VKKMISZ)
Az
őrsvezetőképzés
tematikája
(A felsorolásban jelzi azokat
a témákat, amelyek oktatásánál -
a
Leány Bizottság javaslata alapján -
a fiúk és
lányok számára
vagy elkülönített foglalkozás, vagy két
(nő és férfi) kiképző együttes munkája
ajánlott.)
A. Hivatásfelkészítés
Rövidített tematika a Táborkereszt
lelkiségi
közösség javaslata alapján*
1. Istennek tettem fogadalmat
1. A természet a
teremtő Atyát hirdeti. (Isten a
Teremtőnk.)
2. Jézus a főcserkész. (Példát
adott.)
3. A cserkészetben is a Szentlélek működik.
(Jóra késztet.)
2.
Örsvezetőnek készülök
1. Testi, lelki
adottságaim. (Milyen vagyok?)
2. A
boldogság ösvényén. (Életemet
formálom.)
3. Valaki vár engem. (Örök
életem van.)
3. „Minden
erőnek forrása”
1. „Alázatos
szívvel fordulok Tehozzád”
(Kiválasztott.)
2. „Támaszd meg az én
gyengeségemet” (Felemelt.)
3. „A Te dicsőségedet
növeljem” (Megszentelt.)
4. „Tedd
eredményessé
munkámat”
1. A cserkészet.
(Hivatás.)
2. A fogadalom.
(Igen a meghívásra.)
3. Az
őrsvezetés. (Küldetés másokért.)
A
segédtisztképzés
tematikája
A segédtisztképzés
tematikája az őrsvezetőképzés tematikájára
épül. Feltételezi annak ismeretét. (A
felsorolásban jelzi azokat a témákat, amelyek
oktatásánál a Leány Bizottság
javaslata alapján a fiúk és lányok
számára vagy elkülönített foglalkozás,
vagy két (nő és férfi) kiképző együttes
munkája ajánlott.)
A. Hivatásfelkészítés
Rövidített tematika a Táborkereszt
lelkiségi
közösség javaslata alapján.
1. A cserkészvezető hite,
1.
„Mindenható Úristen!” (Közelebb hozzád
Istenem!)
2. Példaképem Jézus. (Köztünk
van.)
3. Sziklán állunk. (Anyaszentegyház.)
2. A
cserkészvezető
találkozása Istennel
1. A Szentírásban
Isten szól. (A
cserkészvezető napi olvasmánya.)
2. Teremtés,
szövetségkötés. (A vezető kapcsolata
személyes Istennel.)
3. Jézus Isten fia. (A
cserkész Isten gyermeke.)
3. A
cserkészvezető
magatartása
1. Iránytűnk a tíz
törvény. (Minden a
szeretet.)
2. Beszélgetés a lelkemmel. (A cserkész
lelkiismerete.)
3. A cserkész minden jóra kész.
(Erre tett fogadalmat.)
4. A
cserkészvezető
személyes érettsége
1. A cserkészvezető
érzelemvilága. (Önismeret, önfegyelem.)
2.
A cserkészvezető döntéshozatalának
lélektani háttere. (Magatartástípusok.)
3. A
cserkészvezető
jellemnevelésének felelőssége. (Jellemtípusok.)
5.
A cserkészvezető
küldetése
1. A
cserkészpedagógia célja. (A jellemes
ember kialakítása.)
2. A cserkészpedagógia
módszere. (Élménypedagógia elvárásokkal.)
3. A belső ember formálása. (A cserkészet
önnevelésre késztet.)
6. Családi
életre
nevelés a cserkészetben
1.
Édesapának, édesanyának készülök.
(A nemiség szent dolog.)
2. A család alapja a
házasság szentsége. (Felbonthatatlan.)
3. Az
élet továbbadása. (A cserkész testben és
lélekben tiszta.)
7.
A cserkészvezető
lelkiélete
1. Az önnevelés
gyakorlása. (Az önuralom.)
2. A cserkészvezető Isten munkatársa. (Kapcsolatom
Istennel.)
3. A cserkészvezető közösséget
formál. (Jézus ott van köztünk.)
A
cserkésztisztképzés
tematikája
A cserkésztisztképzés
tematikája a segédtisztképzés
tematikájára épül. Feltételezi annak
ismeretét.
A. Hivatásfelkészítés
1. A cserkésztiszt Isten országának vezető
embere
1. A
cserkésztiszti hivatás. (Isten országának
Ura a cserkészek Ura.)
2. A vezetés örömteli
áldozat. (Isten fia emberré lett. Jézus, a
jellemes ember.)
3. A cserkészet Isten országát
építi.
2. A
cserkésztiszt Isten
akarata szerinti cserkészvezető akar lenni
1. A rosszra hajló
emberi természet kísértése.
(A Sátán országa.)
2. Az embert jóra
indító isteni segítség. (Jóakarat
és a Szentlélek.)
3. Hogyan
teheti a cserkészet a világot, vagy egy
kis részét jobbá? (Az öröm kiáradása.)
3. A
jellemnevelő cserkészpedagógia
1. Nevelés
példával. (A cserkészvezető
személyes felelőssége.)
2. Nevelés szóval.
(A kimondott szó felelőssége.)
3. Nevelés
imádsággal és áldozathozatallal. (Isten
adja a növekedést.)
1. Kiscserkész - Jézus
szeretete.
2. Cserkész - Jézus
követése.
3.
Rover és vezető - Jézus
tanításának hirdetése. Léleképítés.
4. A
cserkészvezető példás
családi élete
1. A családi
életre nevelés kisgyermekkorban
kezdődik. (Önuralom.)
2. A cserkész kor. (A tiszta
élet vállalása.)
3. Rover kor, fiatal vezető
kor. (Tudatos felkészülés a családalapításra.)
5.
A magyar
cserkészvezető
életeszménye
-
„Emberebb ember”
(Természetes becsületes munkaszerető jóakaratú.)
-
„Magyarabb
magyar”. (Hazánk nagyjainak példája formálja keresztény
magyarságtudatunkat. A cserkészet társadalmi hivatástudatra nevel.)
-
Vallásos (A cserkészet életforma.)
>
MCSSZ VKKMISZ
A vezetőképzés hivatásfelkészítő
cserkészlelkiségi anyaga (tematikája)
megjelent a Táborkereszt 1997 március-áprilisi
számában (1-52. oldal)
Cserkészvezetői
hivatásfelkészítő képzési
irányelvei
A cserkészet
a fiatalok
teljes életét átfogja, ennek megfelelően
sokoldalú és gazdag programmal rendelkezik.
Ismeretanyaga gerincét a próba- rendszer, gyakorlatát
az éves cselekvési program alkotja. Ezek
eredményes megvalósítása
érdekében az őrsvezetői és a cserkésztiszti
(segédtiszt, tiszt, csapattiszt) vezetőképzés
felkészít az ehhez szükséges cserkész
szakismeretek átadási módszertanának
alkalmazására.
A
cserkészpedagógia
célja a jellemnevelés
A
cserkészvezető-jelölttől
nemcsak a cserkészettel kapcsolatos szak- mai és
módszertani ismeretek elsajátítása
követelmény, hanem a példaadó testi-lelki
magatartás is elvárás. Emiatt szükséges,
hogy a leendő vezetők (őrsvezetők, segédtisztek, tisztek,
csapattisztek) a cserkészeszme támasztotta rendkívüli
követelményeknek eleget tevő lelkiség és
életforma vállalására is
felkészüljenek képzésük során.
Ez történik a cserkészvezető-jelöltek
vezetőképzése alatt a hivatásfelkészítő képzésen.
Ennek során a jelölteket
lélekben felkészítik annak vállalására,
ami a különböző szintű vezetéssel járó
feladatok önzetlen És elkötelezett teljesítéséhez
szükséges.
Jelen gondolatok a vezetőképzés
anyagából kizárólag ezen utóbbi
témával* a cserkészvezető
elkötelezettségének megalapozását
célzó hivatásfelkészítővel foglalkoznak, s rögtön az elején
szeretnénk
elkerülni azt a félreértést, mely szerint a
cserkészet csak ebből állna.
Ha a cserkészetet
háznak tekintenénk, akkor írásunk
kizárólag az alapozással foglalkozik,
amely nélkül összedől a ház, vagy csak viskó
épülhet, ugyanakkor a legpompásabb alapépítmény
sem egyenlő a házzal. E sorok olvasásakor erről nem
szabad elfelejtkeznünk.
Értékhordozó
cserkészet az értékvesztett társadalomban
Értékvesztett,
laicizálódó és liberalizálódott
társadalmunkban a cserkészvezetők nehéz
körülmények között és nagy
felelősséggel dolgoznak. Az értékhordozó
cserkészeszme feléjük megnyilvánuló elvárása igen
nagy. Tőlük várja,
hogy a sérült társadalomból és
gyakran a megroppant családokból érkező
gyerekekből és fiatalokból életrevaló,
talpraesett és cselekvésre kész, jellemes
cserkészeket neveljenek.
Olyanokat, akik „Krisztusibb
emberek” akarnak lenni, azaz
— az emberben ösztönösen
meghúzódó önzés helyett készek másokat segíteni és
boldogítani,
—
az értékhordozó közösségükkel együttműködésre készek,
— a természetet szeretik és védik,
—
Isten rendje szerinti családi életet vállalják
és
— az ehhez vezető tisztafiatalságot akarják élni,
— valamint a képességüknek
megfelelő felkészültségükkel a hazájukat kívánják
szolgálni.
A megromlott
emberi természet ezen Isten akarata szerinti
minőségi
életvitele a cserkészben sem képes
megállni önmagában, csak azzal együttműködve, Aki
kegyelmével erőt is ad a jellemes élet
megvalósításához. A sok önzetlenséget
és áldozatot igénylő, jellemes
cserkészvezetői élet egyedüli forrása
—
a tudatosan vállalt vallásos élet,
—
az istenhitre épített önnevelés és
önuralom,
— a rendszeres imádság,
bűnbánat és
— az Istennel való szentségi egyesülés,
azaz a belső
meggyőződésből fakadó elkötelezett hitélet. A
cserkészvezető ezt önként vállalva tesz cserkésztiszti
fogadalmat Istenre, kifejezve
ezzel azt az elhatározását, hogy
— Isten
által, Vele és Benne teszi állapotbeli
kötelességét (szolgálja hazáját),
— gyakorolja a szeretetet (boldogítja
embertársait) és
— ily módon valláserkölcsi alapon neveli a
reábízott
fiatalokat.
A
cserkészek életvitelét
befolyásoló tényezők
A cserkész
életvitelére kívülről hat
— a
társadalom, benne kiemelten az oktatási és/vagy
munkahelyi környezete, amelyben él,
— az egyháza,
ahová tartozik,
— a cserkészközössége,
— a családja és
— a cserkészvezetője.
Mindezekben számos romboló hatás is
átszövi a cserkészek életét. Ilyenek*
— a semlegesnek nevezett ateista és
liberális szellemű oktatás,
— a
gátlástalan „önmegvalósító”
szexualitást és brutalitást sugárzó médiumok,
— a pénzszerzés mint
életcél és a bűntudat nélküli hazudozás széles
körben való
elfogadottsága,
— a többségükben sérült
családok torz modellképükkel, nyárspolgári
vagy az anyagiak miatt túlterhelt életvitelükkel,
felületesen vallásos vagy teljesen vallástalan
közömbösségükkel,
— több
esetben a pap tekintélyére épített, zárt
világú egyházközségek hivatalos
légkörükkel, egymás mellett és nem
egymással közösségben élő híveikkel
és személytelen lelki irányítottságukkal
stb.
Természetesen vannak
kivételek* keresztény nevelési elveket valló
és ezek megvalósításáért
küzdő egyházi iskolák, hitük szerint élő,
elkötelezett családok, s a lelkekért a hősiességig
elmenő lelkipásztorok. Minden elismerés kevés
részükre, de sajnos ők vannak kevesebben.
Elmondhatjuk
tehát, hogy az előzőekben nagy vonalakban ismertetett
negatív jellegű körülmények között
kell nevelői munkájával eredményesen helytállni
a cserkészvezetőnek, aki maga is szenved saját emberi
természetének gyengeségeitől.
A
közösségek
vezetőivel szemben támasztott elvárások
Minden
közösség és
lelkiségi mozgalom többletidőt igénylőfeladat teljesítését
várja el tagjaitól
és kiemelten a vezetőitől. A vallásos jellegű
mozgalmaknál ez általában abból áll,
hogy vezetőik kezdeményezésére az azonos
jellegű rétegből álló közösség
egyidős tagjai meghatározott idő- pontban, hetente vagy
kéthetente összejönnek valamilyen nyugodt
egy- házi helyiségben vagy lakásban, és
ott az adott időkereten belüli programnak megfelelően
imádkoznak, énekelnek, buzdításokat
hallgatnak, egymást gazdagító beszélgetést
folytatnak, s nemegyszer agape jellegű felfrissüléssel,
baráti hangulatban jól érzik magukat. Esetenként
vezetőik irányítása szerint ezt meghaladóan
karitatív vagy egyéb missziós munkát is végeznek
adott időben és adott keretek között.
Ez a munka és ezeknek a közösségi
programoknak a megszervezése és lebonyolítása
értékes vezetői munkát igényel, és
mindez legtöbbször lelkipásztori háttérrel
valósul meg.
A
cserkészvezetőtől
megkívánt többletelvárások
A cserkészvezetők esetében
ezeknél lényegesen nagyobb leterheléssel járó
elvárás jelentkezik munkájuk során.
Nagy vonalakban vegyük sorra ezeket.
1. Példás
életvitel
A cserkészpedagógia alapvető tétele,
hogy a vezetés elsősorban példa. A vezető
tudja, hogy szavának az ad hitelt, hogy teljes életét
átjárja a tíz parancs és az ezt
kiteljesítő tíz cserkésztörvény
megélésének eltökélt szándéka. Cserkésztiszti fogadalma arra
kötelezi, hogy legyen
olyan az élete, magatartása, kötelességteljesítése,
beszéde, jótettekre való készsége
— nemcsak a cserkész-összejövetelek alatt, hanem
az iskolában, ott- hon, az utcán, szórakozása
során, baráti és partnerkapcsolatában,
hit- életében —‚ hogy
az mindig példa lehessen a reábízottak előtt. A
krisztusi értékeket, melyeket a cserkészlelkiség
hordoz, ő éli meg a nálánál fiatalabbak
előtt; ő a minta, a láthatatlan Jézus küldötte,
ő az életközeli értékhordozó
modell.
Mindezt olyan módon kell a cserkészvezetőnek
megvalósítania, hogy a reábízottak
előtt vonzó legyen; türelemmel, derűvel úgy
támasszon elvárásokat, hogy a reábízottak
szeretetét megnyerje. Hiszen a cserkészéletforma
elfogadtatása akkor reménykeltő, ha a fiatalabb
számára vonzó a minta, s így érzelmein
keresztül jut el az eszmei (hitbeli) és magatartásbeli
(erkölcsi) értékek követésére.
Mindez a cserkészvezetőtől már önmagában
is a kemény, hitéletre épülő önnevelés
mellett a lelki feladatok rendszeres teljesítését
igényli.
2. Az időáldozat
A cserkészvezetés
a többi közösség vezetésénél
időigényesebb feladat. Nemcsak az
összejöveteleken
kell jelen lennie és vezetni azokat hetente egy vagy két
alkalommal, hanem az általa irányított
programokra sokoldalúan és lelkiismeretesen fel is
kell készülnie, gyakorlatban közel annyi ideig,
mint amennyi ideig tart a rendezvény. Ez a munka azonban nem
csak bizonyos anyagok átnézését és
végiggondolását jelenti. Ezen túlmenően
a fantázia megmozgatásával színes,
változatos helyzetek, játékok és ötletek birtokában
lehet elérni, hogy a vezető — a
cserkész élménypedagógiának meg-
felelően — úgy neveljen és tanítson, hogy a
cserkész ezt ne vegye észre. Ezen élményekben
gazdag programok megvalósításához
többször eszközök is kellenek, melyekről
a vezetőnek kell gondoskodnia, esetleg Saját maga készít
el ilyen meglepetéseket. Ugyanakkor a szorosan vett képzésre
is készülnie kell, hogy a képzési
anyagokat, történeteket, játékokat,
énekeket fejből ismertesse, 5
tudjon
hangulatot teremteni befogadásukra. A
felolvasás
mindig nagyon rontja a ráfigyelési tényezőt,
emiatt nemcsak utánanézéssel, de tanulással
és ötletekkel is fel kell készülnie. Mindez —
összehasonlítva más vallásos közösségek
elvárásaival —jelentős többlet-időáldozatot
követel a cserkészvezetőtől.
3.
Helytállást igénylő helyszínek és a velük járó
fokozott felelősség
Az összejövetelek
helyszíne
nemcsak a cserkészotthon (ha van egyáltalán
ilyen), hanem azok történhetnek szobában, udvaron, a
szabadban, sőt a foglalkozások lehetnek
kirándulások, többnapos portyák, ún.
akadályversenyek, vízitúrák, nyári
és téli táborok stb.
Ilyen esetekben
a vezetőnek a helyszínt többnyire előzetesen be kell
járnia. A részletes program összeállítása
mellett egyéb munkák is vannak, mint Pl. a
felszerelés, ellátás, szálláslehetőségek,
engedélyek, közlekedéssel kapcsolatos feladatok,
amelyek mind őt terhelik, esetleg mások bevonásával.
Tehát a helyszín nem mindig valamilyen viszonylag
könnyen elérhető, nyugodt körülményeket
biztosító egyházi helyiség vagy családi
otthon, hanem sok esetben erdészházak, vízpartok
vagy hegycsúcsok, amelyek csak hegyeken, völgyeken át
oldalzsákkal vagy hátizsákkal terhelve
közelíthetők meg, közben kitéve az
időjárás változatosságának*
melegnek, esőnek, hónak és a természet adta
kellemetlenségeknek, a szúnyogoktól a
kullancsok és a kutyák veszélyéig.
Napjainkban a cserkészvezetőnek a természetjárás
során a közbiztonság hiányából
adódó veszedelmekkel is egyre jobban számolnia
kell. Mindezek vállalása nagyobb
elkötelezettséget és felelősséget igényel
a cserkészvezetőtől.
További
fokozott felelősséget jelent, hogy a fiatalok késekkel,
baltával és egyéb szerszámokkal dolgozva,
munka közben vagy a terep adta kisebb-nagyobb
balesetveszélyekből adódóan könnyen
megsérülhetnek.
4. A
fiatalabbak
nevelése
További, nem könnyű többletfeladatot jelent
a vezetőnél alig pár évvel fiatalabb cserkészek
fegyelmezése. Napjainkban az önuralmat alig ismerő
gyerekek és a serdülő korosztály kézben
tartása nem csekély rátermettséget és
a nevelői munkára meghatározó Jellegű, alkalmas
egyéniséget kíván. A
cserkészvezetőnek egyéniségén kívül
egyetlen eszköz áll rendelkezésre* a jó program, amelybe
csomagolva átadja az értékeket.
Az indirekt úton tanító, ún. élménypedagógia alkalmazása
nem könnyű fel- adat. Ez — mint már említettük
— folyamatos és alapos felkészülést
igénylő nevelési módszer, amelyhez sok ötlet,
áldozatkészség, bölcsesség és
elvárásokat is támasztó szeretet kell.
Lényegében arról van szó, hogy a
cserkészvezető más szülők többé-
kevésbé neveletlen gyermekeiből törekszik
értékes, hasznos és felelősségteljes
embereket formálni. A tapasztalat azt mutatja, hogy a
fiatalabb cserkészek is koruknak neveletlen és/vagy
elkényeztetett gyermekei. Őket is csak folyamatosan nyújtott
élmények adta hatással lehet önnevelésre
késztetni, hogy ösztönös fegyelmezetlen
magatartásukról és spontán, korlátozás
nélküli beszélgetési vágyaikról
— saját elhatározásukból —
leszokjanak, s tegyék azt, amit éppen tenniük
kell.
5. Nonstop
fogadókészség
A cserkészvezetőnek
nemcsak a szíve,
de a lakása és a telefonja is nyitott.
Számíthat rá, hogy otthon, legtöbbször
vacsoraidőben, legalább ketten vagy hárman keresik
telefonon, akár cserkészei, akár vezetői közül,
s ilyenkor gyakran a leglehetetlenebb feladatokra kell ötlettel, szolgálattal
rendelkezésre állnia. Például
az egyik cserkészének éppen nincs megfelelő
lábbelije a másnapi kiránduláshoz; vagy a
határon kívülről váratlanul érkező
cserkésznek kell éjjeli szállást
szereznie; netán a pályaudvarról kell elhozni
egy vidéki cserkészt, aki nem ismeri ki magát a
városban stb. De ezen túlmenően a lakására bármikor
személyesen is beállíthatnak
cserkészei bármilyen gondjukkal. A cserkészvezetőnek
nincs meghatározott munkaideje, ő mindig rendelkezésére
kell, hogy álljon mind- azoknak, akik számítanak
segítségére.
6.
Ellenszolgáltatás
nélkül
A már eddig ismertettek is — mint
p1. a rábízottak korából és a
korkülönbségből adódó magatartásbeli
gondok kezelése vagy az élménypedagógia számtalan
elvárásának
való
megfelelés — nyilvánvalóvá teszik a
cserkész- vezető sokirányú és a más
közösségi vezetőkéhez képest sokkal
több időt és nagyobb megterhelést követelő
feladatait. S mindezt — az Alap- szabály előírásának
megfelelően — minden anyagi ellenszolgáltatás
nélkül vállalja. Gyakorlatban sokszor a vezető saját
szűkös anyagi javainak terhére segíti
nagylelkűen (p1. a rendszeresen jelentkező telefon-, bélyeg-,
beszerzési, közlekedési stb. költségek
vállalásával) a cserkész- munkát.
A
cserkészvezetői
többletelvárások vállalásának
indokai
A kérdés az, hogy mi motiválja
elégségesen és folyamatosan a cserkész-
vezetőt az előzőekben csak főbb jellemzőivel bemutatott, oly sok
idő- igénnyel, felkészültséggel és áldozattal járó
feladatainak önkéntes
és tartós vállalására?
1. A
gyerekek szeretete
Az
egyik leggyakoribb motívum a gyerekek szeretete. (Ebbe
a nemes érzésbe — főleg a fiúknál —
gyakran ösztönösen belejátszik a vezetni
akarás kiélési motívuma is* a
kisebbek azt hajtják végre, amit én jónak
tar- tok, én vagyok a vezér, hallgatnak rám és
tőlem függnek.)
2. A
természet
szeretete
Másik gyakori motívum az egészséges
lelkületű embert elbűvölő természet szeretete. Az
erdők, mezők, hegyek, folyók és állataik,
amelyeket az ember ösztönösen megismerni, legyőzni,
meghódítani és lelkében birtokba venni
akar, miközben élvezi azok sokszor erőt próbáló
csodálatos szépségét és varázsát.
3. Az átadás
vágya
A harmadik motívum lehet a gyermekkorban kapott cserkészélmények
átadásának
vágya egy jobb, tisztább és igazabb életre; az, amit Mécs
László így fejezett ki*
„Vadócba rózsát oltok, hogy szebb legyen a
föld”.
4. A közösség
iránti igény
Az
ember társas lény. A fiatalok ezt az ösztönös
igényüket a velük egykorú és azonos
felfogású társaik között élik
meg legszívesebben. A jóakaratú fiatalok
számára vonzó egy olyan vidám és
testvéries lelkületű tagokból álló, értékes közösség, mint
amilyen
a cserkészet.
5. Isten
szeretete
A fiatal
cserkész Isten gyermeke, a cserkészvezető Isten
küldötte, I ten munkatársa, aki belső
meggyőződéséből és Isten iránti
elkötelezett hitéből és szeretetéből
önként vállalja, hogy más emberek
ösztönösen motivált gyerekeiből
önfegyelmezett, tiszta életű, jellemes fiatalokat
neveljen — az Ő segítségével.
Melyik
motívum késztet
a legerősebben?
Az első négy motívum
Bár
mindegyik értékes indítóok, ezek
önmagukban nem elég tartósak. Ha ezek ütköznek
a cserkészvezető személyes
érdekeivel, pl. ha döntenie kell egy érdekesnek
ígérkező, izgalmas film vagy egyéb szórakozás
és az összejövetelre való felkészülés
között, vagy p1. udvarolni kezd, és nem marad elég
ideje a cserkészetre, akkor, sajnos, az első négy
természetes motívum sok esetben nem bizonyul elég
erősnek. Emiatt egyre gyakoribbá válik az elvárások
feladása, a cserkészeknek való átadás
vágyának csökkenése, párkapcsolat
esetén a közösség vonzása is
mérséklődik, s mindez a cserkészetből való
kihátrálásra vagy éppen az aktív
cserkész- élet beszűkülésére, majd
abbahagyására vezet. Ezt az elmúlt évek
számos tapasztalata igazolta.
A legjelentősebb az
ötödik indíték
Ebben húzódik
meg potenciálisan a legerősebb motívum, amint
ezt Szent Pál megfogalmazta* Krisztus sürgető
szeretete.
A cserkészvezetőtől
elvárt
ennyi önzetlenséget, időt, szeretetszolgálatot,
kitartást és a tiszta élet szellemi-testi
elkötelezettségét csak a hitéleti
odaadás, az Isten szeretetére épülő
küldetéstudat motiválhatja elégségesen
és maradandóan. A cserkészvezetés
áldozat, de örömteli áldozat. Az ember
csak azért tud áldozatot hozni, amit megfelelő súlyú
indok motivál. Esetünkben
meghatározó módon ilyen az Isten szeretetére
és szolgálatára épülő munkatársi
(apostoli) elkötelezettség. Ennek tudatos elsajátítása
a cserkészvezetői
hivatásfelkészítés lényege, amely ezt a lelkületet
kívánja a vezető-
képzés során a cserkészvezető-jelöltekben
maradandóan létrehozni.
A
cserkészvezető-jelöltek
felkészítése a legfontosabb motívumra
A
megfelelő korú cserkészfiatalok a vezetőképzést
alapjában véve önként vállalják,
de majd mindenütt megjelenik a csapatvezetőjük bízta-
tása, akinek a csapatában vezetőhiány van,
s már alig várja, hogy felnő- jenek a vezetésre
alkalmas fiataljai.
A vezetőjelöltekben általában
van valamilyen szintű hit és vallásos- ság, bár
ezek milyensége rendkívül eltérő. Sok
esetben a Jó szándékú, de nem tudatosan
vállalt vallásosság a jellemző. Akadnak
elkötelezett jelöltek is, de — különösen a
vallásukat felületesen gyakorló parancsnokok
csapataiból — nemritkán érkeznek vallásukat
alig gyakorló fiatalok, nem- egyszer az élő hit
hiányával járó, laza erkölcsi
felfogással, amely a kellő bűntudat hiányával párosul.
Bár az Isten iránti
kötelességek teljesítésére
fogadalmat tett cserkészek kötelesek — többek
között — magukat a hitéletben folyamatosan
továbbképezni, azaz Bibliát olvasni,
hittanra járni, rendszeresen jellemnevelő és
cserkészkönyveket olvasni, ez bizony több csapatnál
alig vagy sehogy sem működik.
Mit
lehet és mit kell
tenni?
Kérdés, hogy a cserkésztiszt
(segédtiszt, tiszt, csapattiszt) jelölték ilyen
külső és belső adottságainak figyelembevételével
a hét és félnapos hivatásfelkészítő
alatt mit lehet és mit kell tenni a képzés
során, hogy a tisztjelöltek azonosulni tudjanak cserkészvezetői
megbízatásuk huzamos teljesítéséhez
nélkülözhetetlen,
legjelentősebb és egyedül tartós motívumával,
az Isten szeretetére épülő küldetéstudattal?
A vezetőképzés hivatásfelkészítésének
anyaga egységes egészet képez, és
egymásra épülő témakörökből
tevődik össze.
Ezek a témák ráépülnek
a fiatalok korábbi hit- és erkölcsi ismereteire.
Az előadók rendelkezésre álló viszonylag
rövid idő, azaz egy témához naponta 3 X 35-40 perces
gondolatébresztő előadás nem is
teszi lehetővé a hit részletekbe menő oktatását.
Sokkal inkább cél a legalapvetőbb hitismeretek
tartalmával való személyes azonosulás
elősegítése. Tapasztalatunk igazolja, hogy a hit
egyes tételeinek megismerése korántsem jelent
egyet annak tudatos, életet formáló
elfogadásával. Sokkal inkább csak a hitismeretek
valamilyen szintű elsajátítása a jellemző.
Emiatt a vezetőképző hivatás- felkészítésének
célja nem lehet más, mint a személyes
istenkapcsolat élményének elmélyítése és a tökéletességre
való
törekvést megfogalmazó két legfőbb parancs
— az istenszeretet és az emberszeretet — elvárásaival
való azonosulás akarásának felkeltése, valamint az ezeknek
megfelelő életforma tudatos
vállalására szóló döntés
meghozatalának elősegítése.
A másik
rendkívül fontos cél az, hogy a cserkészvezető
ezt a tudatosan vállalt, átlag fölötti
gyakorló hitéletét (istenszeretetét
és emberszolgálatát) a cserkészetben
élje meg, és ez egész egyéniségét
betöltő cserkészéletében és
-munkájában nyilvánuljon meg.
A
cserkészlelkiség
Az Isten iránti
elkötelezettségre fogadalmat tevő cserkészet
hitéleti jellegének legalapvetőbb szempontjai a
következők*
1. Nem véletlenül kerül valaki
kapcsolatba az átlag fölötti elvárásokat
támasztó cserkészettel. Isten hívja
meg, akiket kiválasztott magának, és ennek
tudtul adására természetes eszközöket
használ (p1. öregcserkész, osztálytárs,
cserkészvezető, lelkipásztor megszólítása).
2. A jelöltidőben kell a cserkészjelöltnek
a saját életkorának megfelelő szintű döntést
meghoznia, hogy tud-e azonosulni a tíz
cserkésztörvény és az Istenre tett
fogadalom szerinti cserkészéletformával, s vállalja-e
az ennek megfelelő valláserkölcsre
alapozott életvitelt?
3. A fogadalom önként
vállalt igen az isteni meghívás elfogadására. Az Isten létét
elfogadni nem tudó jelölt
nem tehet fogadalmat Istenre, Akit még nem ismert fel. Ez
ugyanis belső ellentmondást jelentene számára.
A jóakaratú, hitetlen fiatalokkal továbbra is
szeretettel kell foglalkozni abban a reményben, hogy Isten
megadja nekik a hit kegyelmét, 5
akkor
fogadalmat is tehetnek.
4. Minden cserkész
Isten gyermekeként, fogadalmának megfelelően kell,
hogy törekedjék megvalósítani a
„Krisztusibb magyar” eszményképet. Ebben
nagy segítségére van a sok élményt
nyújtó, jellemnevelő cserkészpedagógia.
5. Ha a cserkészetben felnevelkedett és
feltöltődött fiatal át kívánja
adni élményeit és a jóban megerősödött
meggyőződését a nálánál
fiatalabbaknak, és vezetője alkalmasnak ítéli,
őrsvezetőképzésre küldi.
6. A
cserkészközösséget Jézus
jelenlétének tudata teszi vonzóvá,
ahogy a cserkészdal szövege mondja* „ahol élnek
szeretetben én ott vagyok köztük”.
7. A
cserkészhivatás a cserkészvezetői hivatásra
nevelés képzése során fordul át küldetéssé. A
küldetés
elfogadásának kinyilvánítása a
hivatás- felkészítő képzés végén
tett és a képzésvezetők által elfogadott önminősítő
kulcspróba során
történik.
8. Az őrsvezetőképzés
betetőzését szolgáló szertartás, melyen átadásra kerül az NLÁ, a
képesített őrsvezető részéről egyben
tartalmazza az Isten munkatársává tevő
küldetés tudatos vállalását.
9.
Mindezeknek szélesebb körben és a felnőttkorból
adódó nagyobb felelősséggel való
tudatosítása történik a segédtiszti,
illetve
később a tiszti képzés
hivatásfelkészítő szakaszában.
10. A
cserkészet célja a jellemnevelés, azaz a
cserkészből az Isten akarata szerinti ember kialakítása, amely
a fiatalokban csak fáradságos, sok
önzetlenséget és odaadó szeretetet igénylő
valláserkölcsi alapú nevelői munkával valósítható
meg. Ehhez
nélkülözhetetlen a vezetőjelöltek hivatásra
nevelése a Táborkereszt és az Ichthüsz
által összeállított program és a jól
bevált módszertan alkalmazása. Ennek során
a vezetőjelöltek felismerik, hogy a cserkészetben
éljék meg az elfáradni nem tudó és
az Isten szeretetére épülő, folyamatos önnevelésüket, amely
nélkülözhetetlen
a tőlük elvárt vezetői példaadáshoz.
Továbbá rá kell ébredniük, hogy a
rájuk bízottaknak Isten felé vezetését
csak elkötelezett hittel és életformálással
(jellemneveléssel), az élménypedagógia
alkalmazásával valósíthatják
meg a cserkészetben.
11. A cserkészet — az
alapító Bi-Pi szándéka szerint —
elválaszthatatlanul át van itatva Isten létének
valóságával és az ebből fakadó haza-
és emberszeretettel, amely a kötelességteljesítés,
az önzetlen jóakarat és a jótettek
rendszeres gyakorlásában (mások
boldogításában) nyilvánul meg.
Szempontok
a segédtiszti
hivatásfelkészítő céljának
eléréséhez
Az előzőek ismeretében
a segédtiszti hivatásfelkészítés
célját* a jelöltek hivatástudatának
erősítését, annak egyes képzési
napjain egy-egy cserkész-lelkipásztor vagy arra
alkalmas cserkészvezető a gondolatébresztő
előadások tartásával és a
cserkészmesterek (őrsi beszélgetésvezetők,
gitáros énekmester, játék- és
tábortűzvezetők, napostisztek stb.) közreműködésével,
lé- nyegében az alábbi szempontok
figyelembevételével érhetik el.
1. nap. Isten és
én
Az első nap alapozó
feladata a láthatatlan, mégis mindenütt jelenlévő
és az embereket szerető Isten létének
tudatosítása a vezetőjelöltekben és a
személyes istenkapcsolat élményére való
ráébresztés. O hívott meg
cserkésznek, többre választott ki; a cserkészfogadalmával
igent mondva kötelezi
el magát mellette.
Mennyei Atya, élővalóság, a cserkész számára
is a teremtett
világrendje és a természet csodálatos
szépsége hirdeti a létét. Lényege
a szeretet, a jóakarat, amely a cserkészet
éltető ereje.
Jézus Krisztus Isten fia, Aki
értünk ártatlanul szenvedett és a kereszt-
fán meghalt. Ily módon mindenkit megváltott, és többeket
meghívott arra, hogy az átlag
fölötti elvárásnak eleget téve a jellemnevelő cserkészetben
éljék meg az
általa meghirdetett új ember életformáját.
A cserkészet a Szentlélek műve. A vezetőkön
és a cserkészlelkipásztorokon keresztül a
Lélek dolgozik korszerű eszközökkel, az
élménypedagógia alkalmazásával.
Összefoglalva* Cél, hogy a
vezetőjelöltekben kialakuljon a személyes,
Istennel való tudatos azonosulás, Akinek —
mint cserkészvezetők — munkatársaként
nevelik, késztetik jóra és jellemes
életre a cserkészeket.
2. nap.
Isten szól hozzánk
Bi-Pi tanítása, hogy az Isten szól
hozzánk a Bibliában kinyilatkoztatásával
és a teremtett világban, annak csodálatos
törvényszerűségével és szépségével.
Cél, hogy a Biblia (és más
jellemnevelő és hitéleti könyvek) rendszeres
olvasásával a cserkész táplálja a
lelkét. Ily módon ismerheti fel, hogy Jézus
élte meg a legtökéletesebben a cserkésztörvényt,
s egész életét átjárta a Mennyei
Atya szeretete, mások jobbá tevésének
szándéka és a jótettek gyakorlása. Életét is
átszőtte a cserkészélet
számos megnyilvánulása. Ezzel tökéletes példát adott nekünk,
cserkészeknek,
s ezért tekintjük Jézust a legfőbb
cserkésznek.
A cserkész a teremtett világban
Isten alkotását látja, a Biblia mellett a
természet is hirdeti számára a Teremtő létét,
mindenhatóságát, szépségét
és végtelen gazdagságát.
A cserkészek
a Mennyei Atya gyermekei, Jézus barátai és mint
vezetők a Szentlélek munkatársai. Isten a szeretet, és
ez a szeretet formálja a cserkészt, S ily
módon a cserkészetet. A cserkésznek
fel kell ismernie, hogy az Isten akarata a cserkészetben is
csak a vezetők áldozatos munkája révén
valósulhat meg.
3. nap. Isten
akarata
Az ember szabad akarati
adottságának végiggondolása eredményeként
a cserkészvezető-jelöltekben tudatosítani
kell, hogy Isten természeti
törvényeket alkotott, amelyek
megvalósulnak
az öntudatlan természetben. De Isten erkölcsi törvényeket
is adott, amelyek az ember Isten
akarata szerinti boldogságát hivatottak szolgálni, hogy azok
betartásával betölthesse
rendeltetését. A törvények megvalósítása
a szabad akarattal rendelkező embertől függ. A
cserkészetben kitűzött nevelési cél* a
jellemes ember, aki az Isten akarata szerinti ember.
Isten
akarata a tízparancsolat, és a cserkészéletet
önként vállalók számára még
a többletelvárást jelentő tíz
cserkésztörvény. Mindezt Jézus szeretetparancsa teszi
teljessé.
Ha a cserkész
igent mondott a fogadalomban Istenre, akkor nap mint
nap
törekednie kell az Isten akaratának megvalósítására. Ez a jó
célok kitűzésével és
azok tudatos megélésével, a jó szándék
reggeli felkeltésével és az esti imába
szőtt lelkiismeretvizsgálattal (amelynek részei*
önkontroll, elhatárolódás a rossztól
és a jóra való törekvés
elhatározása) valósulhat csak meg. A cserkész
akar jó cserkész (kötelességteljesítő,
tettrekész, együttműködő, alázatos,
segítőkész, önfegyelmezett és vidám) lenni. Számára
ez az Isten akarata!
4. nap.
Önismeret, önnevelés
A
pszichológia általánosan ismert alapjainak
ismertetésén belül cél az, hogy a cserkész
törekedjék megismerni önmagát, örökölt
adottságait, környezete hatását. Míg
Jézusban, a legfőbb cserkészben minden harmóniában
van, addig a cserkésznek az örökölt
hátrányos tulajdonságaival és a negatív
társadalmi hatásokkal ellentétes erényeket
tudatosan kell gyakorolnia. Az önneveléssel érheti
cl, hogy Jézushoz, a legfőbb cserkészhez egyre
hasonlóbbá váljék. A vezetőtől
elvárás, hogy útmutatásával és
példájával erre késztesse a rábízottakat
is. A vezetőjelöltnek fel kell ismernie, hogy az Isten akarata
szerinti (jellemes) ember csak tudatos és folyamatos
önneveléssel alakítható ki, és
erre nap mint nap törekednie kell!
A cserkészvezetőnek
törekednie kell, hogy az értékek átadásához szimpatikus,
empátiával
rendelkező, vonzó
tudjon lenni, és ez példás életre
való törekvésével lehet csak hiteles. A
rábízottak a vezetőjükhöz való érzelmi kötődés (elfogadják,
becsülik, értékelik) révén
juthatnak el céljukhoz és tudnak azonosulni azzal a
hittel és eszmével, amelyet vezetőjük képvisel. Ilyen
egyéniség kialakítására
való tudatos törekvés a cserkészvezető
személyes felelőssége.
5. nap.
Cserkészpedagógia
A jelölteknek képzésük során
azonosulniuk kell azzal a felfogással, hogy a cserkészvezető
a ma elterjedt önzésre épülő, torz értékrend
helyett az Isten által akart értékrend
mellett kötelezi el magát. Ezt vállalja önként
letett fogadalmával és a cserkésztörvények
szerinti életformájával. Ez egyúttal a
földi boldogság útja is, mert ez felel meg
a teremtett ember rendjének. A cserkészetben ennek
megvalósítási módszere a belső
embert formáló cserkészpedagógia.
A
cserkészet nevelési rendszerének gyakorlata a
nagy játék keretében folyó élménypedagógia. A
cselekedve
tanulás alkalmazásával a játék,
ének, ügyességek, táncház,
kirándulás, népi értékek
elsajátítása, akadályverseny, tábor
stb. mind a jellem tökéletesítését,
az értékekkel való azonosulás
elősegítését szolgálja. A vezető
rendszeresen készüljön az értékközvetítő
programok megtervezésére, megszervezésére
és jó hangulatú lebonyolítására.
Ennek során az alábbi cserkésznevelői
szempontokat tartsa szem előtt.
A jó nevelés
— az értelemre hat (belátom, hogy
a jó
az ésszerű),
— az akaratra hat (azonosulni tudok
a feladattal),
— az érzelemre hat (élvezem
a cserkészetet, mert jól érzem magam).
A
vezető eredményes jellemnevelésének feltételei
— az előregondolkodás, így válhat
a megvalósítás zökkenőmentesen
folyamatossá;
— a folyamatos töltekezés a
jellemnevelő és a cserkészirodalommal;
— annak
tudatosítása, hogy a példa, a tanítás
és a közösség egyaránt hat a
fiatal magatartására, jó és rossz
irányba;
— annak tudata, hogy a cserkészet célja
az önnevelésre késztetés (forrása
az önkéntesség ereje a cserkészetben);
— a jótettek, amelyek a szeretetfelismert lehetőségeinek (!)
megvalósításában nyilvánulnak
meg. Egyben ez a tökéletes cserkészengedelmesség
is. Derűs fegyelemmel hajtja végre a kötelességét
és a jót; felszólítás nélkül
is teszi, amit tennie kell;
— hibázás esetén
a cserkésznevelő önmagán kezdi a számonkérést* mit
mulasztott vagy mit tett nem megfelelően, amiért a
hiba (fegyelem- sértés stb.) bekövetkezett (p1.
unalmas a program, a lelki élet és az önnevelésre
való késztetés elhanyagolása stb.).
Összefoglalva* A cserkészpedagógia nem
külső hatalommal (azaz nem katonai drillel), nem merő
tekintélytisztelettel (nem paternalisztikus módon)
hanem önnevelésre való késztetéssel
formálja az Isten akarata szerinti,jellemes cserkészt a
bensőénjében jelenlévő jóra
való készség erősítésével
(elsősorban bizalommal és dicsérettel).
Mindehhez
nélkülözhetetlenek a vallásgyakorlás
eszközei* a rend- szeres ima, a szentgyónás, a
szentáldozás, a jótettek gyakorlása stb.
6. nap.
Családi életre
nevelés
A cserkész a családban is a
jellemnevelő cserkészetet éli meg. Így számára
a jó házasságra való felkészülés
már kiscserkész korában kezdődik. A
cserkészpedagógia eredményeként meg kell
tanulnia önmagán uralkodni, vezetőinek
engedelmeskedni. Így válik önfegyelmezetté,
miközben törekszik a mindenütt jelen lévő és
őt szerető Jóisten kedvében járni, „jó
lenni’ azaz a megszentelő kegyelem állapotában
élni.
A cserkészt serdülőkorában
hitélete, a gazdag,jó programok, a jó közösség,
a jó könyvek olvasása és a lelkiatyjával
(atyai jóbarátjával, cserkészvezetőjével)
folytatott őszinte beszélgetések segítik megtartani, sőt
erősíteni az Isten akarata szerinti,
tiszta emberi életre.
Korának megfelelően
ismeri és azonosul az ember fajfenntartásának
Isten terve szerinti rendjével. Tudnia kell, hogy
a
bontakozó szexualitásban mi a természetes
jelenség és mi az öncélú, ami
természetellenes, s ezért ezt bűnnek tekinti. Tud
azonosulni a 10. törvénnyel* tisztán akar élni
a felbonthatatlan házasságig és ezt követően
a családi életben, ezért kerüli a bűnre
való csábítást (tévében,
számítógépen, rossz társaságban,
szenny- lapokban stb.). Tudja, hogy minden szexuális
visszaélés — önmagával vagy egy másik
emberrel — leendő családi életét gyengíti,
és erőtleníti a teljes életre szóló,
felbonthatatlan házastársi hűséget.
A
házasság szentség, egész életre
szóló szövetség. Azonos hit, azonos
intelligencia, azonos életvitel, és önzés
helyett a másik boldogítására való
törekvés teszi ezt lehetővé. A cserkész
azon fáradozik, hogy a házasságában is a
cserkészerények teljesedjenek ki. Élete párjával
legyenek jó barátok (önzetlenül segítsék
egymást), jó munkatársak (a család
terheit közösen viseljék) és jó
szeretők (a másik boldogságát keressék). A családban áldás és
program a gyermek (mint az őrsben az őrsi tagok). Az oktatás
szakmára
tanít, a cserkészet a családi életre
készít fel, azaz jó édesapákat
és édesanyákat akar nevelni. Ezért
szerencsések a cserkészházasságok. Jézus
— annak meghatározó jelentősége miatt — a
házasságot szentségi rangra emelte,
hiszen az Isten akarata szerinti szexualitás szent dolog.
Isten a szentségben kegyelmét adja a házastársi
kötelességek szeretetben és önfeláldozásban
gazdag teljesítéséhez.
A cserkész
tapasztalja, hogy a mai, értékét vesztett
társadalomban kevesen osztják felfogását,
de belátja, hogy az igazság és a rend (Isten
léte, az erkölcsi rend, az önuralom
szükségszerűsége, a jó és a
rossz fogalma stb.) nem mennyiségi kérdés. Isten
léte és akarata fölötte áll a szabad akarattal
rendelkező emberek magatartásán,
és független a szavaikkal és tetteikkel mellette
vagy ellene állásfoglalók számától.
A cserkész hivatása az, hogy kovász
legyen az erkölcsi rendet kikezdő laicizálódott
társadalomban. A cserkészpedagógia jellemet,
azaz életet és tudatot formáló erő. Felkészít,
hogy a cserkész felnőtt
korában a társadalmi értékeket
erősítőfeladatot lásson el. Ezt szolgálja a
gyermekcentrikus család értéktudatának
vállalása is.
7. nap. A
cserkészvezető
lelki élete
Cél, hogy a cserkészvezető-jelöltben
egyre jobban tudatosuljon, hogy a cserkészet önnevelésre
késztetés, az embertársak önzetlen
szolgálata jótettekkel, készülés a
boldog családi életre és a
gyermekáldás vállalására tiszta
erkölcsi felfogással. A cserkészet az
élménypedagógia módszerével a
jellemes emberi élet megvalósítására
való szüntelen törekvés és bele nem
fáradás.
A jelöltekben erősíteni
kell azt a felfogást, hogy a rosszra hajló emberi
természet ezt a tökéletesedésre
tudatosan törekvő életformát egyedül
aligha képes megvalósítani. Isten, Aki
boldogságra teremtette az embert, nem hagyja őt magára. Az
általa elgondolt emberi élet magában
foglalja a halál utáni túlvilági és
a feltámadás utáni örök életet
is. Isten végtelen jóságából
fakadó szeretetével nemcsak motiválja, de a vele
való kapcsolat eredményeként segíti is
az önként elkötelezettséget vállaló
cserkészt az Isten akarata szerinti értékes
és szép földi élet megvalósítására,
s jutalmul a teljes boldogságot ígérő örök
élet elnyerését adja.
A jelöltnek
arra kell törekednie, hogy majd mint cserkészvezető
Isten munkatársaként közvetítse —
személyes istenszeretetéből fakadó szavaival,
életformájával, vidámságával,
vonzó egyéniségével — Isten akaratát
és szeretetét cserkészei felé.
Ezt
segíti a cserkészvezető Istennel való jó
kapcsolata* a rendszeres imaélet, a vasárnap
megszentelése, az egyházi év liturgiájába
és a vallásos népi hagyományokba való
bekapcsolódása, s mindenekelőtt a szentségekkel
való élése. Arra kell törekednie, hogy a
rendszeres szentgyónások és az átélt
szentáldozások eredményeként mély
barátság kösse össze Jézussal,
működjön együtt a Szentlélekkel, tisztelje
Jézus anyját, Máriát és kérje
oltalmát. Ezek adnak erőt ahhoz, hogy a cserkészvezető,
a jelen anyagias, önpusztító, önző és
gátlástalan világában ember, még-
hozzá Krisztusibb ember akarjon és tudjon lenni.
Mindez késztesse őt a cserkészetben reá
bízott kisebbek jellemének fejlesztésére,játékos
és vidám keretek között a jóra való
ösztönzésükre, az önnevelésükre
való buzdításra; és mindehhez ő maga, a
vezető legyen a példakép. A személyes
beszélgetés cserkészeivel és állandó
tanúságtétele segíti nevelési
céljának elérését.
A
gondolatébresztő előadások késztessék
arra a jelöltet, hogy majd mint cserkészvezető a
cserkészetben élje meg hitét. Váratlan
helyzetek fölött uralkodva, életrevalóan,
edzetten, talpraesetten, és a rosszra hajló ösztönök
emberi vágyait (rendetlen szexualitást, hatalomvágyat,
az anyagiak utáni túlzó törtetést
stb.) legyőzve törekedjék szép emberi életre.
Törekedjék Jézussal élni a megszentelő
kegyelem állapotában, sorsa, karrierje, családi
élete és apostoli küldetése adjon
értelmet életének és ez tegye őt
boldoggá.
Mindezeknek alapja az élő hit. A
vezető személyes, Istennel való bensőséges
kapcsolata, a cserkészetben köztünk élő
Jézussal való barátsága, önmaga
ajándékozása szője át teljes
magán- és cserkészéletét. Kötelességeinek
teljesítésével,
nyelvtanulással, a népi értékek
megbecsülésével, a természet szeretetével
és védelmével, hazájának
szolgálatával stb. — Bi-Pi megfogalmazása
szerint — mint cserkész békével és
jóakarattal építse itt a Földön Isten
országát.
A
cserkészvezetői
hivatásra nevelés módszerének főbb
vonásai
A
cserkészvezető-jelöltek
hivatásra felkészítő képzésének
célja — mint ahogyan már ismertettük*
—
a cserkészfogadalomra épülő hitélet
öntudatra ébresztése,
— a cserkésztörvényekre alapozott tökéletességre
való törekvés szándékának erősítése,
—
a cserkészvezetői küldetés elfogadásával
és az örömteli áldozat vállalásával Isten
munkatársaként a fiatalabb cserkészek
jellemnevelésére való felkészülés.
Naponta
három, egymásra
épülő képzési tömb
Ezt a nem
csekély célt a már kiforrott módszer
alkalmazásával a meghívott cserkészlelkipásztorok, valamint
cserkész-
és világi szakelőadók, képzésvezetők
és cserkészmesterek vannak hivatva a cserkészvezető-jelöltekben
tudatosítani,
megerősíteni és a céllal való
azonosulást maradandóan elmélyíteni. Ezt — többek
közt — a napi program három
képzési tömbje segíti elő. Ennek során
szükséges, hogy az Isten akaratát tolmácsoló, gondolatébresztő
előadások a
cserkészfogadalomra, -törvényekre és a
cserkészéletre épüljenek. Ezek nem
hittanórák, hanem az előadók
személyes
tanúságtételei,
hogy példájuk és élő hitük
megvallásával a cserkészvezető-jelölteket
is a témájuk céljával való
azonosulásra késztessék.
A gondolatébresztő
előadások valóban mindig az előzőekben ismertetett
Sajátosan cserkész jellemnevelő célok
megvalósítását segítsék elő
a jelöltek lelkében; az előadásokat minden
alkalommal pár perces közös befeléfordulás
(a hallottak átimádkozása) kövesse. Az
előadók tömören megfogalmazott, életközeli
és meghatározott gyakorlati témákat
kínáljanak az előadást követő őrsi
eszmecserére.
Az őrsi keretben folytatott
eszmecsere utáni együttgondolkodás
alkalmával az őrsök rövid beszámolói
hangzanak el az eszmecserén kialakított véleményekről,
áUásfoglalásokról, esetleg megoldatlan
kérdésekről. Az együttgondolkodás
vezetőjének feladata, hogy a felmerülő kérdésekre
adjon tanácsot, a tévedéseket oszlassa el és
a felismert helyes ér- tékeket erősítse meg a
jelöltek tudatában.
Naponta
egyek a kenyértörésben
A nap folyamán kapott képzést egészíti
ki a délutáni szentmise, amely az adott napi téma
kegyelmi hátterét nyújtja. A szentbeszéd
is a nap témájának összefoglalását,
elfogadását és a jelöltek végleges
állásfoglalásának kialakítását
segítse elő.
Gyújts
éjszakába
fényt
Az esti lélekújító
tábortűz is igazodik a napi programhoz, ahol oldottabb és
sajátos formában a gyakorlati megvalósítás
lehetőségei kerülnek előtér- be a jelöltek
aktív közreműködésével az énekekben,
jelenetekben és eligazító szavakban.
Az
önminősítő
kulcspróba
Ismeretes, hogy a hivatásfelkészítő
végén ökumenikus jellegű önminősítésre
épülő ezüstkulcs próbát tesznek a
cserkészvezető-jelöltek. Ennek során a
hivatásfelkészítő képzés
befejezése előtt a jelöltnek szembesülni kell az
alábbi kérdésekkel*
— Tudok-e mint
cserkészvezető azonosulni azzal a cserkészettel, amely
a mélyen vallásos alapító
Baden-Powell és a magyar cserkészetet meghatározó
Sík Sándor, Teleki Pál és (a református)
Karácsony Sándor lelkiségét és
szellemiségét sajátjának vallja, és
amelyet a cserkészlelkiségi közösségek*
a (katolikus) Táborkereszt és a (református)
Ichthüsz elősegíteni törekszenek?
— Vállalom-e mint cserkészvezető, hogy
Isten
munkatársaként életem példájával
és tanításával a reám bízott
kisebb cserkészeket — ha kell, áldozatok árán
is — Jézus, a legfőbb cserkész segítségével Krisztusibb
emberekké és magyarabb magyarokká nevelem?
— Vállalom-e mint cserkészvezető
az együttműködést vezetőmmel, és minden
korosztályú vezetőtársaimmal a szeretet, a
helyes alázat és az önzetlen szolgálat
szellemében, ösztönös anyagi érdekeim és
hatalomvágyam háttérbe szorításával?
— Azonosulok-e a 10. cserkésztörvényünkben
előírt, Isten akarata szerinti családi életre
felkészítő, önmegtartóztató, tiszta
élet elvárásával? Törekszem-e
megvalósítására, s amikor eljön az
ideje, vállalom-e a Jé- zus tanítására
épülő, vallásom szerinti (felbonthatatlan és
szentségi) házasságot, esetleg az Isten
közvetlen szolgálatára szóló papi
vagy szerzetesi hivatást?
Ha mindezekre a kérdésekre
a jelölt legjobb lelkiismerete szerint igennel válaszol,
és lelkében az Isten iránti szeretettel vállalja
a gyakorlati vallásos életre épülő
cserkészvezetést, továbbá ha az
elöljárói is erre alkalmasnak találják, akkor a
hivatásfelkészítés elérte
célját. Inkább legyen azonban valaki jó
rover — ami kisebb felelősséggel, de hasonló értékes
cserkészmunkával jár —‚ mint
olyan vezető, aki belülről gyengíti a kiüresedett,
ateista és szabados elvű társadalom ellenszelében
hajózó magyar cserkészetet.
A
hivatásfelkészítő
képzést vezetők figyelmébe ajánljuk
A cserkészvezetői hivatásra nevelés nem
hitoktatás, nem lelkigyakorlat, hanem sajátos
cserkészvezetői lelkiséget adó képzés. Erre való tekintettel
kérjük a
hivatásfelkészítő képzésben
közreműködőket* cserkész és nem cserkész
lelkipásztorokat, előadókat, valamint a
cserkészmestereket (tábortűzvezetőket, ének-
és játékmestereket, eszmecsere-vezetőket), hogy
léleképítő közreműködésük
során a hitéleti öntudatra ébresztő és
cserkészlelkiségi igényt támasztó alapvető elvárásokat az
ismertetett szempontok
figyelembevételével segítsék elő a
jelöltekben. Adott témájukban és képzési
területükön, felkészülésükben,
mondanivalójukban építsenek a Táborkereszt
és az Ichthüsz által összeállított
tematikára.
Ezért a nagyszerű, de fáradságos
munkáért köszönet illet mindenkit, aki Jézus,
a legfőbb cserkész örömhírének
terjedését a cserkészetben elősegíti, és
ezzel a képzésben részt vevő
cserkészvezető-jelöltekben erősíti azt a
tudatot, hogy Isten munkatársai.
Befejezésül
gondoljunk a Világegyház által vázolt
útra, amelyre a mai embernek — így a cserkésznek
is — meghívása van.
Az útkeresőember
már maga a reménység. A befogadásra kész
lélek eljut az igazság felismerésére, ám
a kapott igazságot tettekre kell váltania.
Ennek során az élő Egyház tapasztalatára
kell figyelni. Kell valaki, aki az igazságot felismerő ember
mellé áll, és kezesként vezeti tovább
az úton, míg élete tanúságtétellé
válik Isten mellett. Erről szól a cserkészvezető
fogadalma.
Megjelent 2002-ben a
Sík—Teleki—Arató*
A cserkészet c. könyvben (165-183. oldal)
>
Sík Sándor -- Surján László*
Magyar cserkészvezetők könyve. A cserkészet
pedagógiája
A
cserkészvezetői hivatásfelkészítő
napirendje
Érkezés
napján
18:00
|
Érkezés
|
|
Regisztráció
|
|
Őrsök kialakítása
|
|
Elhelyezkedés
|
19:00
|
Hozott vacsora teával
|
19:45
|
A felkészítő tanyázás megnyitása,1 tájékoztatás
|
20:00
|
Kenyértörés (szentmise)
|
|
Venisancte
|
|
Ráhangoló beszéddel
|
21:00
|
Tábortűz
|
|
bemutatkozás, felkészítés
|
22:00
|
Esti szertartás
|
|
Ima (2), zászlólevonás
|
22:30
|
Takarodó
|
22:45
|
Lefúvás. Teljes csend
|
Képzési
napokon
6:45
|
Ébresztő
|
6:50
|
Reggeli torna játékmester
|
7:05
|
Tisztálkodás rendrakás
|
7:30
|
Reggeli szertartás zászlóf
|
7:45
|
Reggeli
|
8:30
|
Képzés I. (110’)
|
8:30
|
Gondolatébresztő (40)
|
9:10
|
Befeléfordulás (5’)
|
9:15
|
Eszmecsere (30’)
|
9:45
|
Együttgondolkodás (35) 10
|
10:20
|
Játék (tanulás) (25)
|
10:45
|
Képzés II. (110’)
|
10:45
|
Gondolatébresztő (40’)
|
11:25
|
Befeléfordulás (5’)
|
11:30
|
Eszmecsere (30’)
|
12:00
|
Együttgondolkodás (35’) 1
|
12:35
|
Ebédhez felkészülés
|
12:45
|
Ebéd (90’)
|
|
Utána pihenő csendben
|
|
Tanúságtevő lapok készítése
|
14:15
|
Népi tánc (Táncház) vagy
|
15:00
|
Képzés III. (110’)
|
15:00
|
Gondolatébresztő (40’)
|
15:40
|
Befeléfordulás (5’)
|
15:45
|
Eszmecsere (30’)
|
16:15
|
Együttgondolkodás (35’) 1
|
16:50
|
Szünet
|
17:00
|
Énektanulás Gyakorlás Sze
|
17:30
|
Kenyértörés
|
18:30
|
Felkészülés a tábortűzhöz
|
19:00
|
Vacsora Tanúságtevő lapok
|
20:00
|
Tábortűz
|
21:30
|
Esti szertartás Ima, (2)
|
22:00
|
Takarodó
|
22:15
|
Lefúvás. Teljes csend
|
Befejező
napon
6:30
|
Ébresztő, Tisztálkodás, csomagolás
|
7:15
|
Szertartás, zászlófelvonás, ima (3)
|
7:30
|
Villásreggeli
|
8:15
|
Kulcspróba
|
|
a./ adminisztrálás
|
|
b./ tudom-e vállalni?
|
|
c./ ilyennek látunk
|
10:30
|
Eredményhirdetés
|
10:45
|
Kenyértörés, hálaadás
|
11:45
|
Táborzárás (4)
|
12:00
|
Rendrakás, takarítás
|
|
Utána* vidékieknek uticsomag, eltávozás
|
Kenyértörés alatt a
protestánsok részére istentisztelet vagy Biblia
olvasás.
Amelyik nap nincs kenyértörés,
helyette szabadban való mozgással járó
program
Lelkipásztorral,
cserkészmesterekkel egyéni beszélgetés
(gyóntatás) szabad- időben, játék alatt,
esti szertartás után;
(1) L. Reggeli és esti
imák a cserkésztáborban. (2. kiadás), 12.
vagy 14. oldal
(2) L. ugyanott, a
naphoz rendelt törvény
szerinti esti ima
(3) L. ugyanott, a naphoz rendelt törvény
szerinti reggeli ima
(4) L. ugyanott, 56. vagy 58. oldal
A
cserkész vezetőképző hivatásfelkészítő
módszertana (a képzők részére)
Kézirat.
Sokszorosítva
2003.
E-mail-ben kérhető a taborkereszt@gmail.com
címen
Az
őrsvezetőképzés hivatásfelkészítő
szakasza (részletes tematika)
(katolikus
cserkészek részére)
Cél
A
hitélet és az önnevelési készség
öntudatra ébresztésével a jellemes őrsvezetői életformára való
felkészítés.
A
képzés időtartama
Ennek
a
célnak az eredményes megközelítése legkevesebb négy teljes
napot igényel,
mely lehet négy teljes hétvége (péntek estétől vasárnap délelőttig),
vagy
összefüggően négy teljes nap, szerda délutántól vasárnap délelőttig.
(Egy-egy
nap átívelő programjának megtörése akadályozza a képzés céljának
megvalósulását.)
A
képzés szervezője
Ez a négynapos
képzés az emeltszintű vezetőképzés szerves része, melyet az őrsvezető-képzésvezető
parancsnok szervez meg a cserkészek vallása szerint
külön-külön, katolikus
cserkészek részére a Táborkereszttel (protestáns cserkészek részére az ICHTHÜSZ-szel) együttműködve, az
alábbiakban ismertetett
arra alkalmas vezetőkkel ill. képzőkkel.
A
képzők
Elsősorban
cserkészlelkipásztorok,
hitoktatók, kispapok vagy mélyen elkötelezett világi cserkészvezetők
(teológiát, Ward Mária
Országos Hitoktató Képzőt vagy
Hajszolót végzettek). A képzők személye meghatározó, felkészítésüket a
Táborkereszt végzi.
A
képzés
Program: Az
alábbi tematika szerint, az
erre a célra kialakított
napirendnek megfelelően (naponta három kétórás képzési tömb, szentmise,
a
tábortűz.)
Felkészülés: Hitünk
és életünk c.
könyvből, hetedik kiadás. (Rövidítve: Hé.)
Irodalom: Az
őrsvezető (Cserkészvezetők kiskönyvtára 1.)
Cserkészpróbák
könyve 1.
(fiúknak), 2. (lányoknak): Tíz törvény, fogadalom.
Dolgozat:
- Előzetesen:
- Miért szeretnék őrsvezető lenni?
- Közben:
- Mit jelent nekem a cserkészfogadalom?
- Utána:
- Őrsvezetői felelősségem. (Mint Isten
munkatársa hogyan tudom elősegíteni őrsöm cserkészeiben Isten róluk
alkotott gondolatának megvalósítását?)
Feladatlap: A képzési
napok anyagaiból megírt négy feladatlap kérdéseinek megválaszolása
írásban.
Követelmény
1.
A képzésen való teljes részvétel.
2.
A beadott 3 dolgozat elfogadása.
3.
Mind a négy képzési nap anyagából
megírt feladatlapok
elfogadása.
4.
Testi-lelki
alkalmasság.
5.
A szóbeli beszámoló elfogadása,
melynek során történik
az önminősítés. (Őrsvezető (jelölt) kulcspróba)
Tömörített
tematika
1. nap:
Istennek tettem
fogadalmat
Teremtőm
- Megváltom - Megszentelőm
2. nap:
Őrsvezetőnek készülök
Adottságaim
- a cserkészösvényen - Valaki vár
3. nap: " Minden
erők forrása"
Kiválasztott
- felemelt - megszentelt
4. nap: "Tedd
eredményessé munkánkat"
Hivatásom
- Igen a meghívásra - Küldetésem
5. nap:
Kulcspróba
Az
őrsvezetőképzés jellemnevelő hitéleti anyaga
(Tematika)
1. nap: Istennek tettem fogadalmat
|
(Ki
az Isten?)
|
A, A
természet
a teremtő Atyát hirdeti
(Isten
a teremtőnk)
[Hé.:
Az ember útja Istenhez 17-34. old.]
|
A világ
oka (teremtője)
Mérnök:
Rend, céltudatosság
Művész:
Szépség, harmónia
Atya:
Szeretet
|
1.B,
Jézus a legfőbb cserkész
(Értem
feszítették keresztre)
[Hé.:
Akit az Atya küldött 1. 61-91. old.]
|
A
megváltás
30 évig
példát ad - nekem
3 évig tanít
- engem
3 napig áldozat - értem
A
megváltás eredménye
Isten
gyermeke vagyok
Jézus
a legfőbb cserkész velünk
van
|
1. C. A
cserkészetben is a Szentlélek
működik
(Jóra
késztet)
[Hé.:
Akit az Atya küldött 2.
92-107. old.]
|
Isten a
történelemben
Isten a
magyar történelemben (élet)
Isten
Egyháza (kovász)
Isten a
társadalomban (só)
Isten a
cserkészetben (út)
Isten az
én életemben (mécses)
|
A tábortűz
témája:
Hogyan
lehet jelen Jézus az őrs
életében?
Az 1. Feladatlap
kérdései:
- Miért
állíthatjuk, hogy a hitünk
ésszerű?
- Mit
jelent, hogy Jézus a legfőbb cserkész?
- Mivel
igazolhatjuk, hogy a
cserkészetben is a
Szentlélek működik?
- Mint
őrsvezető miben követhetem Jézust?
2. nap: Őrsvezetőnek készülök
|
(Ki
vagyok én?)
|
2. A,
Testi, lelki adottságaim
(Milyen
vagyok)
[Hé.:
Tanúságtétel a családban 167-185.
old.]
|
Találkozás
önmagammal
Fogantatás
(Férfi - Nő - Isten)
Megszülettem:
- örökölt
természettel
- testi
adottságokkal
- adott
környezetbe
Emberi
alaptípusok
- Szangvinikus,
- Kolerikus,
- Melankolikus,
- Flegma
Ismerjem
meg magamat
Hol a
felelősségem?
Lelkem:
Családi
élet
- Tisztán a
házasságig
- A
felbonthatatlan házasság
|
2. B,
A
cserkészet boldogság ösvényén
(Életemet
formálom)
[Hé.:
Kérdező-kereső ember 7-16. old.]
|
A
boldogító örök életbe a
boldogító földi életen át megyek
- Az emberben
lévő kettősség:
- rosszrahajló
természet
-
gravitáció az Isten felé
- önnevelés (akarat
nevelés)
- önuralom
(kegyelmi élet)
- önképzés
(olvasmányok, közösségi
megbeszélések)
Minta: Jézus
Krisztus, a tökéletes
ember
|
2 C, Valaki
vár engem
(Örök
életem van)
[Hé.:
Jöjj el Uram, Jézus 238'-254. old.]
|
A lélek
halhatatlan. A test
feltámad
Isten célt
ad életemnek
Isten
boldognak akar
Isten segít
a boldogsághoz
(Szentségek)
Isten Szent
Péter utódával az
Anyaszentegyházon keresztül tanít
Istené
az utolsó szó
|
A tábortűz
témája:
Hogyan
késztethetem őrsöm tagjait
az önnevelésre?
A 2. Feladatlap
kérdései:
- Milyen
típusú ember vagyok, és mint őrsvezető milyen
önnevelési célok
megvalósítását kell elsődlegesen
- elhatároznom?
- M int
őrsvezető milyen jellegű olvasmányokkal
kell folyamatosan képeznem magamat és miért?
- Hogyan akarok
mint őrsvezető
együttműködni Istennel a földi és örök boldogságom elnyerésében?
- Mint
őrsvezető hogyan tudom a cserkészekben erősíteni az
Isten által rendelt boldog családi életre való felkészülését?
3. nap: "Minden
erők forrása"
|
(Isten
és én!)
|
3. A,
Alázatos szívvel fordulunk
Tehozzád!"
(Kiválasztott)
[Hé.:
A hívő ember 108-122. old.
Isten
üzenete 35-60. old.]
|
Keresztény
életem:
Megkereszteltek
(Isten gyermeke
lettem)
Isten
szól hozzám (Szentírás)
Mi a Biblia?
- Hitelessége
- Hogyan
olvassuk?
Beszélek
Vele (imádság)
Törekvés a
hasonlóságra (Krisztusibb
ember)
|
3. B,,,
Támaszd meg gyengeségeinket"
(Felemelt)
[Hé.:
Veszélyek között 217-237. old.]
|
Amit
tesztek, nekem teszitek
Isten
szeretete miatt valljuk:
bárcsak sohasem lettem volna rossz
Szentgyónás
(hozzá közeledés), jóra
törekvés.
- ahol tud
segít (a jó elmulasztása)
- jótettekkel (Nekem teszitek)
- legnagyobb
jótett, a jóra való
nevelés
- jóra való
nevelés alapja az Isten
szeretete
- önnevelésre késztetés
|
3. C, "A
Te dicsőségedet növeljük"
(Megszentelt)
[Hé.:
Krisztus bennünk él. 125-144. old]
|
Legyetek
tökéletesek
Szentáldozás
(Általa, Vele és Benne)
Együttműködés:
- a
vezetőkkel
- az őrssel
- az
Egyházzal és a Hazával
- a
Jóistennel
Elkötelezetten
szolgálni
A
cserkészetben az Isten országa
épül (Bi-Pi)
|
A tábortűz
témája:
Van-e
saját Bibliám? Hogyan olvassuk
a Szentírást rendszeresen?
A 3. Feladatlap
kérdései:
- Mit
jelent
az, hogy a keresztségben Isten gyermeke
lettem?
- A
szentgyónás hogyan segíti jellemes életem
megvalósítását?
- Hogyan
nyerhetek minél több kegyelmet a szentáldozás
alkalmával?
- Mint
őrsvezető hogyan építhetem legeredményesebben az
Isten országát?
4. nap: "Tedd eredményessé
munkánkat"
|
(Az
őrsvezető)
|
4. A,
A
cserkészet
(Hivatás)
(Hé.:
Tanúságtétel a társadalomban 1. 187-206. old.]
|
„Ott
szemben szívben tiszta láng”
Meghívás:
különböző „távolságról”
(vallásos-vallástalan
gyerekek)
A
vallástalan gyerekek befogadása
Az őrsi élet
mint közösség és annak életformáló ereje
A
jelölt idő: a
kereszténység
elfogadása
(a tíz
parancs vállalása.)
A többlet
vállalás felismerése a
cserkészetben
A többlet
vállalás alapja:
(a tíz
cserkésztörvény vállalása)
Az igazság
és a szeretet megélése
Eligazodás
a világ dolgaiban.
Az
őrsvezető:
- példa
(minta)
- vezető
(szolgáló)
- tanító
(képző)
Az
őrsvezető felelőssége
|
4. B,
A
fogadalom
(Igen a
meghívásra)
(Hé.:
Tanúságtétel a társadalomban 2. 207-216. old.]
|
A
cserkészet célja a jellemnevelés
A tíz
cserkésztörvény önkéntes
vállalása, ez átlagfeletti elvárást támaszt (Alapjai a Szentírásból)
Ezt
megismerve és azonosulva vele
– szabad döntése eredményeként - a jelölt fogadalommal
kötelezi el magát a
Isten, Haza és embertárs – átlagos
elvárást meghaladó
- szolgálatára a
cserkészetben
Az
Isten szolgálata
Mi a
keresztény élet?
- Öt
megismerni (hittan)
- Neki
szolgálni
(kötelességteljesítés és jótettek
- Érte
élni (tisztán,
becsületesen, másokat is jóra késztetve)
A Haza
szolgálata
Mi a
hazaszeretet?
- felkészülés adott képességnek
megfelelően (tanulással, önneveléssel)
- megismerés (országjárással,
történelemmel és földrajzzal.
- elkötelezettség (a keresztény
magyar nemzettudat kialakításával
Embertársak
szolgálata
Milyen a
kapcsolatod a
környezeteddel?
- amit
akarsz, hogy veled
cselekedjenek (etika és illemtan)
- amit
másokkal tesztek, velem
teszitek (Jézus)
- a
boldogság forrása: örömöt
okozni (Isten a szeretet)
|
4. C.
Az őrsvezetés
(Küldetés
másokért)
(Hé.:
Az Egyház küldetése a világban 145-166. old.]
|
A
hivatás a jól végzett
cserkészmunka eredményeként küldetéssé válik
- az őrs
(kisközösség) szervezése
(nevelő tényező)
- felkészülés (jó program,
értékátadás)
- együttműködés (következetes
elvárások)
- tekintély (alkalmasság,
szeretet)
- előrelátás (feltételek
biztosítása)
- rendszeresség
- konfliktus
kezelés (belátásra késztetés)
- az
őrsvezetés örömteli áldozat
Legszebb
hivatás a fiatalabbak
jellemét nevelni
- A
legnagyobb érték a
fiatalok vallásosságát (hitét, világnézetét, erkölcsét) elmélyíteni
- A
legnagyobb "haszon" a
fiatalok hazaszeretetét növelni
- A
legnagyobb felelősség felelősséggel rendelkező
fiatalokat
nevelni
Így
válhat az őrsvezető Isten
munkatársává
|
A
búcsútábortűz témája:
- Mit jelent számomra, hogy mint őrsvezető Isten
munkatársa leszek?
- A hivatásfelkészítő képzés közösségi értékelése.
A
4. Feladatlap kérdései:
- Mire késztet a vállalt őrsvezetői felelősségem?
- Mit jelent a számomra a fogadalmamban vállalt
Isten,
haza és embertársak iránti átlag feletti elvárás?
- Miért mondhatjuk, hogy a legszebb őrsvezetői
feladat
a
fiatalok jellemét nevelni?
- Mit jelent az, hogy mint őrsvezető Isten előtt
felelek
az őrsöm cserkészeiért?
Befejezés:
Őrsvezető(jelölt)
kulcspróba (önértékelés)
Táborkereszt
– MCSSZ III. Kerülete, 2000.
|
|