Aktulis |
Krónika 2020A Táborkereszt újság 2020. decemberi száma A Táborkereszt újság 2020. októberi száma Kerekes László cserkészpap püspökké való kinevezése A Táborkereszt újság 2020. pünkösdi száma Teremtésvédelem BiPi nyomán - Eredményhirdetés Trianon 100 Gondolatok a Koronavírus idejére A Táborkereszt újság 2020. nagyböjti száma Nagyböjti gondolatok 2020. Keresztényüldözés Európában Pályázat: Teremtésvédelem BiPi nyomán Az MKPK felhívása: Lelki felkészülés az 52. Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszusra NEK 2020 szentségimádás 2019 Adventi gondolatok 2019 Adventi üdvözlet Ökumenikus advent Csepelen 2019.11.24. Táborkereszt újság 2019. 3. szám Ökumené és cserkészet Táborkereszt újság 2019. pünkösd Táborkereszt újság 2019. nagyböjt Prokop Péter ünnepség Csepelen 2018 Táborkereszt újság 2018. Adventi gondolatok 2018. November 2. Halottak napja Házasság vagy élettársi kapcsolat? Anna Kolesárová legyen a keresztény fiatalok példaképe Nagyböjti gondolatok 2017 Brenner János boldoggá avatása Egy cserkész vallomása az Eucharisztiáról Cserkész Taizé 2016 2016.08.20-án Dr. Csurgay Árpád állami kitüntetést kapott 2015 2015.11.16-án Dr. Baldur Hermans elhunyt Kaszap István idézetek Kaszap István leporelló sok nyelven 2015. Kaszap István születésének centenáriuma 2014 2014. március: Magyar Örökség Díjjal ismerték el Csonka Ferenc cserkészlelkipásztor munkásságát 2013 2012 2011 2010 2010.10.23 Brückner Ákos atya állami kitüntetése 2009 2009.12.22. Betlehemi láng 2019 Adventi gondolatok 2019
December 1. vasárnap: ADVENT 1. VASÁRNAPJA (A) JUHÁSZ GYULA:
3. A cserkész ahol tud, segít. Hiteles
December 24. kedd
Áldott karácsonyt mindenkinek … és emlékezzetek a cserkészek kötelességére!
Adventi üdvözletKedves Katolikus Cserkészek!Az idei Advent egyedi és különleges mindnyájunk számára. Egyedi, mert a mi életünkben csak ebben az egyházi évben készülhetünk Budapesten tartott Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszusra! Különleges, mert kettős. Kettős, mert készülünk az Úr karácsonyi eljövetelére - mint máskor. Kettős, mert jövő őszig készülünk arra a különleges eseményre, amikor Legszentebb Teste-Vére előtt hódolunk, és éljük át a Kongresszus minden eseményén elevenítő jelenlétét. Az első Advent gondolatául ajánlom Ady verseiből "Az Úr érkezését", amikor Karácsonykor átélhetjük átkaroló ölelését. A második, hosszú "adventben" (a Kongresszusig) vezessen minket Babits verse, az Eucharisztia. (Megtaláljátok a cserkész imakönyvben is a miseénekek között.) A költő szavaival: magát adva étkül, közösségbe von a Végtelen Istennel; és éppen ezáltal közösséget alkot belőlünk is - egymással. Jó munkát! Kispál György Ökumenikus advent Csepelen 2019.11.24.November 24-én remekül sikerült a csepeli ökumenikus cserkész-advent. Mivel nagyon sok kisgyermekes család jött össze, Bóna Zoli bá' jól alkalmazkodott, és "interkativ" módon vezette az imát. Még ifjabb Bóna Zoltán, országgyűlési képviselő, amúgy cserkésztestvérünk is végig velünk volt. A cserkészek és kiscserkész palánták vihettek maguk készítette - tavalyi papírokba - csomagolt szaloncukrot! Na ilyet se tud mindenki! Mézeskalácsot, maguk készítette Mikulást, és arany-ezüst kicsi tobozokat. Fülig ragacsos, könyékig arany-ezüst festékkel borított, de boldog gyerekek térhettek haza. Táborkereszt újság 2019. 3. számLetölthető a könyvtárbólA tartalomból:
Ökumené és cserkészetCserkészesemények kapcsán gyakran felmerülő probléma, hogyan lehet a különböző felekezetekhez tartozó cserkészek részére úgy megvalósítani az ökumenét, hogy az az egységet is kifejezze és felekeztek előírásait is figyelembe vegye. Ezért a Táborkereszt által az ökumenéről szóló két ismertetőt egy pdf dokumentumban elhelyeztünk a könyvtárban: Ökumené és cserkészet.Táborkereszt újság 2019. pünkösdLetölthető a könyvtárbólA tartalomból:
Táborkereszt újság 2019. nagyböjtLetölthető a könyvtárbólA tartalomból:
Prokop Péter ünnepség CsepelenA száz éve született Prokop Péter festőművész papra emlékeztek Csepelen. Az ünnepségen imát mondott Michael August Blume apostoli nuncius. A magyarországi pápai nuncius a Michigan tó mellett nőtt fel. (Talán) magyar nagymamája miatt a Magyarok Nagyasszonya templomba járt, amit éppen akkor festett ki Prokop Péter. Fiatalon a nuncius atya is cserkészkedett. Emiatt a csepeli Prokop ünnepségen helybéli cserkészek (813. sz. Ottokár püspök cserkészcsapat) köszöntötték, és adtak át cserkész ajándékokat.Az ünnepségről a Magyar Kurir tudósított. 2018 Táborkereszt újságTöbb év kihagyássával újból megjelent a Táborkereszt újság:2018. karácsonyi szám Adventi gondolatok 2018.December 2. Advent 1. vasárnapjaJer 33,14-16; Zs 24; 1Tessz 3,12 - 4,2; Lk 21,25-28.34-36 Rónay György: Advent első vasárnapja Amikor a fák gyümölcsöt teremnek, tudhatjátok, hogy közel van a nyár. Tűzre dobhatsz, Kertész, mert nem terem meg korcs ágaimon más, mint a halál? Amikor jelek lepik el a mennyet, álmunkból kelni itt az óra már. De ha hozzám jössz, pedig megüzented, angyalod mégis álomban talál. Meg akartál rajtam teremni, rossz fán; Nem voltál rest naponta jönni hozzám. Ajtóm bezártam. Ágam levetett. Éjszakámból feléd fordítom orcám: boríts be, Bőség! Irgalom, hajolj rám! Szüless meg a szívemben, Szeretet! „A vasárnap a pihenés napja. A lustálkodás nem pihenés.” (BiPi: Scouting for boys, 701) December 3. hétfő Iz 2,1-5; Zs 121; Mt 8,5-11 Az ember személyi méltósága a természetben lefoglalt kiváló helye és istenfiúi rendeltetése mind abban a tényben gyökerezik, hogy Isten képmása. A kereszténységgel az emberiség hallatlan reménysége született újjá. A szabadság kora köszöntött be. A krisztusi üzenet elsősorban az ember ontológiai felszabadulását hozta. Addig a vak sors, a csillagok járása, a jó vagy a rossz szellemek meg a kegyetlen, féltékeny istenek tartották rettegésben az embereket. A kinyilatkoztatás megszabadította őket a Fátumtól, a végzet-hittől. Amikor üdvözítő Istenünk emberszeretete megjelent Jézus Krisztusban, a Fátum bilincse széttörött. Az Evangélium valóban örömhír volt. (Szabó Ferenc) „Emlékezz Szent Pál mondására: Isten a reménység Istene. A remény ad neked bátorságot és vigasztalást a bajban, és a te reménységed bíztatja a környezetedet a kitartásra.” (BiPi: A cserkész, 1920, április 24, 337) December 4. kedd Iz 11,1-10; Zs 71; Lk 10,21-24 Jézus önmagunk odaajándékozásának, az életünk feláldozására is kész szeretetnek csodálatos nyelvén szól hozzánk. Könnyű ezen a nyelven beszélni? Nem, ezt ti is jól tudjátok. Nem könnyű elfeledkeznünk önmagunkról: az önző és birtoklásra irányuló szeretettől elszakadva megnyílnunk az önmagát ajándékozó ember örömére. (II. János Pál) „A jóakarat Isten akarata” (BiPi: Rovering to Succes, 16, 293) December 5. szerda Iz 25,6-10a; Zs 22; Mt 15,29-37 Advent a vágyakozás ideje. A vágyakozás szerető kívánkozás az után, ami mélységesen betöltheti és kielégítheti szívünket. A vágyakozás mindig a szeretettel kapcsolatos, a szívvel, amely a vágyakozás révén tágul ki. Szent Ágoston szemében a vágyakozás az ember egyik alapjellemzője. Az ember lényege szerint olyan valaki, aki Isten után vágyakozik. Ez nem mindig nyilvánvaló, de minden földi vágyakozásban ott rejlik ez a végső, Isten utáni vágyakozás is. (Anselm Grün) "Nagy érték és nagy művészet csendben lenni. Tanuld ezt. Egy ember beszéde sokat mond a csendes hallgatónak. A csendes ember az, aki csak akkor beszél, ha nagyon fontos mondanivalója van azok számára, akik hallgatják. A csendes ember teszi a dolgokat." (BiPi: Rovering to Succes, 156, 886) December 6. csütörtök Iz 26,1-6; Zs 117; Mt 7,21.24-27 Ismeretlen szerző: Adventi kérés Azt mondtam egy angyalnak, aki az év kapujánál fogadott: adj nekem egy lámpást, hogy biztos léptekkel mehessek szembe a bizonytalansággal. Ő így válaszolt: - Indulj csak a sötétbe, és tedd kezed Isten kezébe. Ez jobb, mint egy lámpás, és biztosabb, mint egy ismert út. "A szabadság szeretettel együtt csodákra képes. Gondolj ki valamit." (BiPi: 1921. július, HQG - 409) December 7. péntek Iz 29,17-24; Zs 26; Mt 9,27-31 Mire is várakozunk ádvent idején? Jézus születésére, arra, hogy a teremtett világban maga a teremtő Isten is testet öltsön. Arra várakozunk, ami már réges-régen megtörtént. Ez a magatartás, ez a várakozás nem új. A felületen az ember köznapi életét mindenkor könyörtelenül meghatározza az idő három - múlt, jelen és jövő - látszatra összebékíthetetlen fázisa. A felületen igen. De nem a mélyben. Ott, a mélyben mindig is tudta az emberiség, hogy tér és idő mechanikus határait képes elmosni a minőség, a jóság, a szépség és igazság ereje. Elég, ha a nagy drámákra vagy a nagy zeneművekre gondolunk, melyek titokzatos módon attól nagyok, hogy többek közt alkalmat adnak arra is, hogy a jövőre emlékezzünk és a múltra várakozzunk…. Az ádventi várakozás lényege szerint: várakozás arra Aki van; ahogy a szeretet misztériuma sem egyéb, mint vágyakozás az után, aki van, aki a miénk. Persze, erről a várakozásról és erről a vágyódáról csak dadogva tudunk beszélni. Annál is inkább, mivel Isten valóban megtestesült közöttünk, vállalva a lét minden súlyát és megosztottságát. És mégis, túl idő és tér vastörvényén, melynek - megszületvén Betlehemben - maga a teremtő Isten is készséggel és véghetetlen önátadással vetette alá magát. … Az ádventi várakozás hasonlít a megemlékezéshez, de valóban mindennél távolabb áll tőle. Valódi várakozás. Pontosan úgy, ahogy a szeretet mindennél valóságosabban vágyakozik az után, akit magához ölel és örök újszülöttként a karjai között tart. (Pilinszky János) „Tégy próbát és gondolkodj, mielőtt teszel valamit, és kérdezd meg magadtól: ’Vajon Isten akarata, hogy ezt megtegyem?’ Ha az eszed azt válaszolja: ’Igen’, akkor tedd meg. Ha azt mondja: ’Nem’, akkor ne tedd meg. Nem nehéz az egyenes és tiszta élet, csak emlékezz mindig erre: először gondolkodj, azután cselekedj.” (BiPi: Girl Guiding 107) December 8. szombat Ter 3,9-15.20; Zs 97; Ef 1,3-6.11-12; Lk 1,26-38 Ó, Krisztus Anyja, halld meg kiáltásunk hangját, melyben minden ember, egész társadalmak szenvedése benne remeg! Segíts, hogy a Szentlélek erejével legyőzhessünk minden bűnt: az ember és a „világ bűnét”, a bűnt minden formájában. Nyilvánuljon meg még egyszer a világ történetében a Megváltás végtelen üdvözítő hatalma: az irgalmas szeretet hatalma! Állítsa meg a rosszat! Formálja át a lelkiismereteket! A Te Szeplőtelen Szívedben ragyogjon föl mindannyiunk számára a Remény világossága! (II. János Pál) „Hiszem, hogy az első feladatunk az életben, hogy boldogok legyünk. A világ minden szépségével és a boldogság napsugarával azt jelenti a számunkra, hogy élvezzük. […] A legrövidebb és a legeslegbiztosabb út a boldogsághoz az, ha másokat boldoggá teszünk.” (BiPi: Adventuring To Manhood 177) December 9. vasárnap Advent 2. vasárnapja Bar 5,1-9; Zs 125; Fil 1,4-6.8-11; Lk 3,1-6 "Készítsétek az Isten útját, tegyétek egyenesé az ösvényeit. Minden völgyet töltsetek fel és minden hegyet és dombot egyengessetek el." (Lk 3:4) Gondolj az életedre: családodra, iskoládra, barátaidra. Hogyan próbál Isten beszélni veled? Keresd Isten nyomát az életedben. Figyelj Isten jelenlétére egy személyben vagy egy élethelyzetben. "A lélek benne van minden fiúban; ezt fel kell fedezni és elő kell hozni." (Bi-Pi) December 10. hétfő Iz 35,1-10; Zs 84; Lk 5,17-26 "Miről gondolkozol a szívedben? Mit könnyebb mondani, azt hogy bűneid megbocsátattak, vagy azt, hogy kelj el és járj?" (Lk 5:23) Kit hanyagolsz el leggyakrabban az életedben? Miért van ez így? Mit tehetsz, hogy bevond az életedbe? Próbáld felismerni Jézus jelenlétét a beteg emberekben. Gondolj valakire, akiről tudod, hogy beteg és keresd fel ma. "Hiszek abban, hogy azért teremtettünk ebbe a csodálatos és gyönyörű világba különleges képességekkel, hogy méltányoljuk ezt, néhány esetben örülhessünk annak, hogy tettünk a fejlesztése érdekében és azért is, hogy segíthessünk más embereknek ahelyett, hogy föléjük kerekednénk és mindenek előtt, hogy élvezzük az életet, ami azt jelenti, hogy boldogok legyünk.” (Bi-Pi) December 11. kedd Iz 40,1-11; Zs 95; Mt 18,12-14 Heinrich Spaemann: Szüntelen Ádventben Gondolatok a Paruziáról Életünk vezérgondolatává kellene tennünk, hogy az újra eljövendő Úr érkezésének örvendezzünk, és megérkezésére méltók legyünk. Az kellene, hogy fő gondunk legyen, milyen elfoglaltságban talál minket, és szolgálatában hűségesnek talál-e minket. Az eljövendő világ sajátosan igazibb és ugyanakkor más, mint a mostani. Ha így tennénk, életünkben sok minden nagy kicsivé lenne, sok kicsi pedig naggyá lenne. Minden a maga valóságos méretében mutatkozna, és hazugságunk lelepleződne a jövendő igazság színe előtt. Igen, az őshazugság ereje az, hogy a valóság arányait – Isten, világ, örökkévalóság, idő – állandóan ellenkezőleg mutatja. Az árnyékos mulandót csalogató, éles fénybe állítja, hogy szívünket reá függesszük, és az igazi fényt elveszítsük szemünk elől. De az eljövendő világ világossága leleplezi a csalást, és ha ezt szemünk előtt tartjuk, szabadok vagyunk. "Sohasem bukunk el, ha megpróbáljuk megtenni a kötelességünket, de mindig elbukunk, ha elhanyagoljuk azt.” (Bi-Pi) December 12. szerda Iz 40,25-31; Zs 102; Mt 11,28-30 Kétségtelenül ijesztő az aránytalanság a „halál kultúráján” munkálkodók kezében lévő sok és hatalmas eszköz és azon lehetőségek között, amelyekkel az „élet és szeretet kultúrájának” terjesztői rendelkeznek. Mi azonban tudjuk, hogy bízhatunk Isten segítségében, akinél semmi sem lehetetlen. (vö. Mt 19,26) (II. János Pál) "A természet tanulmányozása megmutatja neked, hogy milyen gyönyörű és csodálatos dolgokat készített az Isten a világban, hogy élvezhesd. Legyél elégedett azzal, amit kaptál, és hozd ki belőle a legjobbat. Nézd a dolgok napos oldalát és ne az árnyasat.” (Bi-Pi) December 13. csütörtök Iz 41,13-20; Zs 144,1-13; Mt 11,11-15 "A mennyek országa erőszakot szenved és az erőszak erősen fogja." (Mt 11:13) Engedd Istennek, hogy cselekedjen életed minden területén és könyörögj, hogy békés szívvel fogadd el az ő az akaratát. Kérj Istentől bátorságot ahhoz, hogy terjeszd az örömhírt, hogy Jézus békéje és szeretete mindenkié. Készíts kártyákat és vidd el őket egy helyi otthonba, hogy emlékeztesd a lakókat Isten szeretetére, ami lehetővé teszi számukra, hogy béke legyen a szívükben, tudva azt, hogy Isten mindig velük van. "Segítve a társait minden nap, hogy a legjobbat hozzák ki magukból, és mindig megtartva az igazságosságot, becsületességet és kedvességet előtte, annyira kevés külsőségességgel, amennyire csak lehet. A cserkészfiú kedves Isten számára." (Bi-Pi) December 14. péntek Iz 48,17-19; Zs 1; Mt 11,16-19 "Mihez hasonlítsam ezt a nemzedéket? Olyanok, mint a gyerekek, akik ülnek a piactéren és mondják egymásnak: Játszottunk a fuvolán nektek, de nem táncoltatok, gyászéneket énekeltünk, de nem gyászoltatok." (Mt 11:16) Imádkozzatok ma a lehetőségekért, hogy megmutathassátok Krisztus szeretetét másoknak. Imádkozzatok, hogy folyamatosan tudjatok szeretettel figyelni egymásra - a kedveset, a gorombát, a szépet és a nem olyan szépet. Szeressétek egymást! "A legjobb játékosok, akárcsak a legboldogabb élni tudók úgy tekintenek a munkájukra, mint egy játékra: Minél nehezebb a játék, annál élvezetesebbé válik." (Bi-Pi) December 15. szombat Sir 48,1-4.9-11; Zs 79; Mt 17,10-13 "Az Emberfia is fog szenvedni a kezeik között? - A tanítványok megértették." (Mt 17:9) Hogyan tudom szolgálni a szükséget szenvedőket a közösségemben? Válassz néhány játékot vagy háztartási eszközt - győződj meg róla, hogy jó állapotban vannak - és add egy szükséget szenvedő családnak. Adj! "Fiúk ezrei kallódnak naponta az országunkban, hagyva, hogy karakter nélkül maradjanak és ezért haszontalanok maradnak saját bánatukra, szemet szúrva és veszélyt jelentve a társadalom számára. Csak úgy menthetők meg, ha a megfelelő hátteret vagy környezetet megkapják életük fogékony időszakában. (Bi-Pi) December 16. vasárnap Advent 3. vasárnapja Szof 3,14-18a; Iz 12,2-6; Fil 4,4-7; Lk 3,10-18 Az egész emberiség egyszerre vajúdik a harmadik évezred elején. földünket alkalmassá kell tennünk a közeledő századok és évezredek számára. A gigászi föladat hatalmas teherként nehezedik tudatra és tudatalattira. Egyeseket hősi áldozatra késztet. Mások mohón és sietve fogyasztják, amit még ma elfogyaszthatnak. Huhogó próféták is támadnak a pusztulást ecsetelve. A közeli és távoli múlt vérözönét feledők ábrándokba ringatják magukat. Én, a keresztény hogyan gondolkodom, és hol állok ebben a kozmikus vívódásban? "Mindig hangsúlyoztam, ha a megfelelő szellemiség van valahol, az a lehetetlen dolgot lehetségessé tudja változtatni a világban” (BiPi) December 17. hétfő Ter 49,2.8-10; Zs 71; Mt 1,1-17 Sík Sándor: Tekintet nélkül Tekintet nélkül arra, hogy Másoknak tetszik Vagy nem, Tekintet nélkül arra, hogy Látják-e vagy nem, Tekintet nélkül arra, hogy lesz-e Sikere vagy nem, Tedd a jót! Tégy minden jót, amit Megtehetsz, Ott, ahol vagy, Úgy, ahogy teheted, Akkorát, amekkorát tehetsz, De mindig, szüntelen ez legyen A programod! "Ne csak a barátaidnak tegyél napi jótettet, de az idegeneknek, sőt az ellenségeidnek is. (Scouting for Boys, 20. tábortűzi beszélgetés, 280) December 18. kedd Jer 23,5-8; Zs 71; Mt 1,18-24
"A cserkészlányok jelszava, aminek szellemében cselekednek, hogy Légy résen!, ami a készenlétet jelenti mindenféle szolgálatra, amit rájuk bíznak és ami több, tudják, hogy mit kell cselekedni, mert előzőleg gyakorolták." (GG - Cserkészlányok könyve, 63, 818) December 19. szerda Bír 13,2-7.24-25a; Zs 70; Lk 1,5-25 Mostanában hozzá vagyunk szokva a zajhoz, amiben a fontos üzenetek elvesznek. Kapcsold ki ma ezt a zajt, tedd le a fülhallgatód, kapcsold ki a TV-t és a rádiót. Figyelmesebben hallgasd inkább az embereket, akik körülötted vannak. "A természet egy nyelvet adott nekünk, de két fület, így kétszer annyit hallhatunk, mint amennyit beszélhetünk” (Rovering to success - A boldogulás ösvényein, 159, 887) December 20. csütörtök Iz 7,10-14; Zs 23; Lk 1,26-38 A világnak leginkább olyan emberek hiányoznak, akik mások hiányával törődnek. Csak azok lesznek igazán boldogok, akik megkeresték és megtalálták a mások szolgálatához vezető utat. (A. Schweitzer) "Emlékezz: Most megmarad a hit, remény, szeretet - ez a három. De a legnagyobb a három közül a szeretet. - Cselekedj ebben a szellemben és nem fogsz hibázni. (The Scouter - A cserkészvezető, 1937. december) December 21. péntek Én 2,8-14 vagy Szof 3,14-18a Zs 32 Lk 1,39-45 Mindnyájan, azok is, akik teljesen kudarcot vallottak az életükben, meg vannak hívva, hogy kövessék Jézust. Próbáld orvosolni néhány gyengeségedet ma - kérd a megbocsátást attól az embertől, akit megbántottál a múltban; próbálj megbocsátani annak, aki téged bántott meg; fejezd be a feladatod, amit felületesen végeztél el a múltban stb. "Légy egy játékos Isten csapatában." (Rovering to succes - A boldogulás ösvényein, 199, 681) December 22. szombat 1Sám 1,24-28; 1Sám 2,1.4-8; Lk 1,46-56 Isten szereti az embereket! Ez az a legegyszerűbb és megrendítő hír, amelyért az Egyház az emberekkel szemben felelős. Íme, ez az, amit a hívőknek életükkel és szavukkal fennhangon kell hirdetniük: Isten szeret téged! Krisztus miattad jött el! Krisztus számodra is „út, igazság és élet” (Jn 14,6) (II. János Pál) "Mi az egyes emberek kötelessége? Biztosan az, hogy fejlődjön, és a legjobban használja a csodálatos testi, lelki és szellemi adottságait, amit a Teremtő adott - nem, nem adott csak kölcsönzött - számunkra." (Önvizsgálat a roverek virrasztásán, 1928) December 23. vasárnap Advent 4. vasárnapja Mik 5,1-4; Zs 79; Zsid 10,5-10; Lk 1,39-45 Kérd az Urat, hogy segítsen téged Jézus szemével látni, és "ne ítélj meg senkit a külső alapján". Terjeszd ki Krisztus szeretetét másokra a csalódás idején is. Látogasd meg templomod vagy közösséged valamelyik idősebb tagját, mintha egy családban lennétek. Vigyél neki kézzel készített ajándékot vagy képeslapot az otthonába. Oszd meg a karácsony szeretetét velük. "Senki ember nem lesz igazán jó, hacsak nem hisz Istenben és nem tartja meg Isten törvényét." (Bi-Pi) December 24. hétfő 2Sám 7,1-5.8b-11.16; Zs 88; Lk 1,67-79 A megtestesült Ige az emberiség minden vallásában jelenlévő vágy beteljesedése: e beteljesedés Isten műve, és fölülmúl minden emberi elképzelést. Ez a kegyelem misztériuma. (II. János Pál) „Próbáljátok meg úgy itt hagyni ezt a világot, hogy jobb legyen, mint ahogy kaptátok, és amikor eljön halálotok órája, azzal a boldog érzéssel halhattok meg, hogy legalább nem vesztegettétek az időtöket, hanem megtettétek a magatokét.” (BiPi) December 25. kedd Karácsony Iz 52,7-10; Zs 97; Zsid 1,1-6; Jn 1,1-18 Isten Fia a legnagyobb alázatosságban lett „egy közülünk”, ezért nem csoda, hogy a világi történetírás, melyet a zajosabb események és a látványosabb személyiségek érdekelnek, kezdetben alig figyelt föl rá. (II. János Pál) "Senki sem tud úgy végigmenni az életen, ahogy senki sem tud végigmenni egy darab földön anélkül, hogy nem hagyna nyomot maga mögött, és ezek a nyomok gyakran hasznosak lehetnek azok számára, akik utána jönnek, hogy megtalálják az útjukat." (Bi-Pi) November 2. Halottak napjaHázasság vagy élettársi kapcsolat?Skrabski Árpád szociológus, demográfus, Kopp Mária orvos, pszichológus, Barsi Balázs ferences szerzetes pap beszélnek a házasságról és az élettársi kapcsolatról a tudomány és a teológia szemszögéből..Házasság-élettársi kapcsolat 1. rész Házasság-élettársi kapcsolat 2. rész Anna Kolesárová legyen a keresztény fiatalok példaképe
Nagyböjti gondolatok 2018.Február 14. Hamvazószerda Joel 2,12-18, Zsolt 50,3-6a.12-14.17, 2Kor 5,20-6,2 Mt 6,1-6.16-18 „Milyen nemes és boldog lehetne minden ember, ha esténként alvás előtt önmagába tekintene, s megállapítaná, mi szépet és mi kivetnivalót talál magában. Önkéntelenül is jobb elhatározással kezdené az újabb napot, és nem feledné, hogy a tiszta lelkiismeret teszi erőssé az embert.” (Anna Frank) Tevékenység: A jellemnevelés egyik legkitűnőbb eszköze a Franklin-tábla: az elérendő jó tulajdonságok és a leküzdésre kijelölt hibák táblázatba foglalása. Készítsétek el, és legalább a nagyböjt idején használjátok önértékelésetekre. Mintát a Cserkészélet imakönyvében találtok: a Táborkereszt kiadásában a 21., az Ichthüsz kiadásában a 26. oldalon Február 15. Hamvazószerda utáni csütörtök MTörv 30,15-20; Zs 1; Lk 9,22-25 „Nagyon kérem, halálom után szószékről hirdessék … minden magyar testvéremnek, hogy egyedül Krisztust követve érdemes élni! Ez az egyedül igaz érték itt, ami odaát az örökkévalóságban, Isten színe előtt is megmarad. Mert van örökkévalóság! Van örök élet! Van lélek!” (Jávor Pál üzenete) Február 16. Hamvazószerda utáni péntek Iz 58,1-9a; Zs 50; Mt 9,14-15 „Miért böjtöltünk, ha nem láttad, miért sanyargattuk lelkünket, ha nem tudsz róla?” … Ne úgy böjtöljetek, mint ma, hogy meghallgatást nyerjen a magasságban hangotok! Reményik Sándor: Akarom Akarom: fontos ne legyek magamnak. A végtelen falban legyek egy tégla, Lépcső, min felhalad valaki más, Ekevas, mely mélyen a földbe ás, Ám a kalász nem az ő érdeme. Legyek a szél, mely hordja a magot, De szirmát ki nem bontja a virágnak, S az emberek, mikor a mezőn járnak, A virágban hadd gyönyörködjenek. Legyek a kendő, mely könnyet töröl, Legyek a csend, mely mindíg enyhet ad. A kéz legyek, mely váltig simogat, Legyek, s ne tudjam soha, hogy vagyok. Legyek a fáradt pillákon az álom. Legyek a délibáb, mely megjelen És nem kérdi, hogy nézik-e vagy sem, Legyek a délibáb a rónaságon. Legyek a vén föld fekete szívéből Egy mély sóhajtás fel a magas égig, Legyek a drót, min üzenet megy végig És cseréljenek ki, ha elszakadtam. Sok lélek alatt legyek a tutaj, Egyszerű, durván összerótt ladik, Mit tengerbe visznek mély folyók. Legyek a hegedű, mely végtelenbe sír, Míg le nem teszi a művész a vonót. Február 17. Hamvazószerda utáni szombat Iz 58,9b-14; Zs 85; Lk 5,27-32 Sajnos sokszor beleesünk abba a hibába, hogy nem merjük azt tenni, amit jónak tartunk, amit szeretnénk, mert félünk, hogy mit szólnak mások, hogy elveszítjük szeretetüket, megbecsülésüket vagy saját jó hírünket. Másoknak akarunk megfelelni, nem Istennek és a szívünkben hangzó szónak. – A negyvennapos készület során talán a legnehezebb, hogy elismerjük: nem vagyunk egészségesek, hanem betegek, bűnösök vagyunk, irgalomra talált bűnösök, akikre Jézus szeretettel tekintett, és akiket meghívott. „Akkor megnyílik magától az ég, S egy pici csillag sétál szembe véled, S olyan közel jön, szépen mosolyogva, Hogy azt hiszed: a tenyeredbe hull. Akkor – magától – szűnik a vihar, Akkor – magától – minden elcsitul, Akkor – magától – éled a remény. Álomfáidnak minden aranyágán Csak úgy magától – friss gyümölcs terem. Ez a magától: ez a Kegyelem.” (Reményik Sándor: Kegyelem / részlet) Nagyböjt 1. hete 2018. Február 18. Nagyböjt 1. vasárnap Ter 9,8-15; Zs 24; 1Pét 3,18-22; Mk 1,12-15 Ferenc pápa felhívta a figyelmet annak a fontosságára, hogy szeressük, tiszteljük és óvjuk közös otthonunkat. Csak csodálhatjuk azt a szépséget és harmóniát, ami a teremtett világban van; Isten ajándéka ez úgy, hogy benne láthatjuk és szemlélhetjük Őt a művén keresztül. A cserkészek mindenütt a világban fontos szerepet játszhatnak a környezetünknek, ennek a csodálatos világnak a védelmében. Napjainkban mi is lépten-nyomon használjuk a technika vívmányait, úgyszólván egy lépést sem teszünk okos telefonunk nélkül, „létezni sem tudunk” számítógép nélkül. Ezzel viszont mi is hozzájárulunk újabb környezeti problémák keletkezéséhez. Mit tehetünk? Mutassunk jó példát, próbáljuk saját ökológiai lábnyomunkat minél kisebbre venni – legalább az első lépéseket megtenni ebbe az irányba, és az embereket is, akikkel találkozunk, erre figyelmeztetni. Tevékenység: őrsödet, rajodat hívd meg egy olyan feladatra, hogy őrizzenek meg minden újrahasznosítható hulladékot: kartont, papírt, műanyag dobozokat, flakonokat stb. A nagyböjt során így összegyűjtött anyagokból húsvét hajnalára különböző dolgokat: mini kerteket, oltárra való dekorációt „garden of Easter” stb.) tudtok barkácsolni. Február 19. hétfő Lev 19,1-2.11-18; Zs 18B; Mt 25,31-46 Nem csodálom, Uram, hogy megbántad a percet, amikor életre hívtad az embert. Mégis milyen jó, hogy irgalmas szereteted győzött! Hálát adok régi szövetségedért: nem pusztítod el vízzel a bűnös emberiséget. De még inkább köszönöm, hogy új szövetségedben olyan vizet adtál, amely csak a bűnt pusztítja el, de megment bennünket, bűnösöket. Február 20. kedd Iz 55,10-11; Zs 33; Mt 6,7-15 Az imádság arra szolgál, hogy minden nap felvegyük a kapcsolatot Istennel, hogy közelebb kerüljünk hozzá, hogy kérjük a segítségét ahhoz, hogy a legmélyebb meggyőződéseink szerint tudjunk élni. Jézus fontos szempontokat sorol fel arról, hogy miként imádkozzunk. A miatyánkot nem azért fogalmazta meg, hogy időnként elhadarva elmondjuk. Azt kérjük, hogy sose éljünk vissza Isten nevével, ne használjuk saját önző érdekeink, hatalmi törekvéseink vagy erőszakos tetteink számára. Azt kérjük, hogy az evangélium értékei érvényesüljenek az emberi együttélésben: egymás segítése, az ingyenesség, az irgalmasság, a legkisebbek középpontba állítása. Azt kérjük, hogy az emberhez méltó élethez legyen meg mindaz, ami nélkülözhetetlen. Azt kérjük, hogy olyan mértékben bocsásson meg nekünk Isten, ahogyan mi megbocsátunk. El szoktam-e mondani Atyámnak, hogy nekem mi a legfontosabb, mire van leginkább szükségem: például, hogy el tudjam viselni a húgomat, meg tudjam ölelni az apámat, meg tudjak bocsátani a barátomnak… Február 21. szerda Jón 3,1-10; Zs 50; Lk 11,29-32 „Urunk, maradj velünk, maradj a te egyházaddal! Maradj velünk kegyelmeddel és jóságoddal; Igéiddel és szentségeiddel; Vigaszoddal és áldásaiddal! Maradj velünk, minden hívőddel most és mindörökké! Amen.” (O’Connel) Ne feledd el, hogy Isten egyes-egyedül a kitartást jutalmazza. (Szent Bernát) Február 22. csütörtök 1Pét 5,1-4; Zs 22; Mt 16,13-19 „Mint Isten gyermekei a keresztség szent méhéből jöttünk világra – Isten fiaivá, lányaivá kell először válnunk, és ehhez „hatalmat kapunk” (Jn 1,12). De mivel járulhatunk hozzá mi? Sokkal: elmélkedjünk és gondolkodjunk rajta, s törekedjünk a megértésére.” (R. Guardini) Február 23. péntek Ez 18,21-28; Zs 129; Mt 5,20-26 „Meghalljátok-e a múltbeli áldást, Kik a holnaptól várjátok a váltást? Mindegy, megfogan, hallatlan is, érzem, A nagyapai Istenhez-kiáltás. Dús örökséget nem adhat apátok: Csak ami voltam, azt hagyom reátok, De hogyha (Isten adja!) megfogan, Boldog lesz tőle késő unokátok. Csak ami vagyok: azt, hogy szépen éltem, Igaztól, jótól, széptől sose féltem, De ami nem szép, ami nem igaz, Ami nem is jó, azt is, most is, értem.” (Sík Sándor: Örökösök – részlet) Február 24. szombat ApCsel 1,15-17.20-26; Zs 112; Jn 15,9-17 „A régi görögök azt hitték, hogy az emberek nevetése irigyekké teszi az isteneket, és hogy bosszújuk üldözi a földön azokat a halandókat, akik nem sírtak eleget. Talán mi is ezekből a pogány rémképekből örököltünk valamit, s nem merjük lelkünket bátran kitárni, hogy az öröm beáradjon, és mi békében megnyugodjunk. Lopva őrizgetjük örömünket, gyakran a rejtekben, s talán el is titkoljuk, attól tartva, hogy elveszíthetjük. Csak úgy sebtében, titokban ízlelgetjük meg, mint a nyalánk gyermekek az édességet, amelyet a rosszul zárt szekrényből loptak. S még ezekből a pillanatnyi örömökből is mintha valami határozatlan lelkiismeret-furdalás maradna lelkünkben. De így szokás-e fogadni a Szentlélek ajándékát? Aki elismeri, hogy boldog, az lemond arról, ami után az emberek nagy része epekedik: lemond arról, hogy vigasztalgassák és sirassák, lemond a koldusok hasznos foglalkozásáról, lemond arról, hogy mások erejét kihasználja, eméssze; sőt nemcsak lemond, hanem ad is: támogatja a gyengéket, táplálja az éhezőket.” (P. Charles) Február 25. Nagyböjt 2. vasárnap Ter 22,1-2.9a.10-13.15-18; Zs 115; Róm 8,31b-34; Mk 9,2-10 Földünk éghajlata mindnyájunk közös kincse. Vulkáni tevékenység, a föld pályájának és tengelyének módosulása, a napfoltciklusok is közrejátszhatnak benne, de az utóbbi évtizedek globális felmelegedésében mégis az emberi tevékenység: a káros gázok kibocsátása következtében előállt üvegházhatás, a mezőgazdaság érdekében végzett erdőirtások játszottak elsősorban szerepet. A alapvető feltételek, mint az ivóvíz hiánya, melegebb régiókban a mezőgazdasági termelés visszaszorulása, bolygónk biodiverzitásának pusztulása a globális felmelegedés következménye. A feltételek csak romlani fognak, ha nem változtatunk a szokásainkon. Az emberiségnek fel kell ismernie a változás szükségszerűségét. Sürgős feladat, hogy a politika elérje a káros gázok kibocsátásának csökkentését, és szorgalmazza a megújuló energiaforrások felhasználását. A Nagyböjt második hetében elmélkedjünk ezen a mondaton: „Ne adjátok el tehát örökre a földet, mert az enyém az, ti csak jövevények és zsellérek vagytok nálam.” (Lev 25,23). Kíséreljük meg magunkévá tenni és elterjeszteni azt az életformát, amely az emberek mindennapjaiban a klímavédelmet szolgálja. Február 26. hétfő Dán 9,4b-10; Zs 78; Lk 6,36-38 Nagyböjti őrsi vagy rajfoglalkozásra: pöttyözött térkép készítése Tevékenység: szükséges eszközök: A4-es papírtömb, jelek, ragasztós noteszlapok, tollak A résztvevőket osszátok 6 csoportba. Mindegyik csoportnak adjatok egy papírt, amelyre rajzoljanak egy világ vaktérképet. Az itt következő kérdésekből egyet-egyet írjatok mindegyik csoport papírjára. Ezek után az egyes csoportok a térképre ragasztott pöttyökkel válaszoljanak a papírjukon levő kérdésre!
Megbeszélés: A térképek összehasonlításával értékeljétek a válaszokat!
Február 27. kedd Iz 1,10.16-20; Zs 49; Mt 23,1-12 „Az Urat nevén szólítom” Mi a neved, Uram? Hogyan szólítson a te Krisztusban élő néped? Megengeded és akarod, hogy ajkunkon és szívünkben ez legyen a neved: Te! Ez a név az áldozat szava. Mert akiknek megadod, hogy így szólíthassanak, azok nem tehetnek mást, mint hogy bizalmas szereteted viszonzásaképp egészen Neked adják magukat. Február 28. szerda Jer 18,18-20; Zs 30; Mt 20,17-28 Weöres Sándor: Ábrahám áldozása Izsáknak hátán rőzseköteg s én hozom a lángot az éjben. Szent bérced, Uram, rideg-meredek. Szikláin az űrbe fölértem. Kifullad a mell, elcsuklik a térd, megroskad, aki a csúcsra fölért, metsző nyilallás a szívében. Elhoztam a kést és egy-fiamat, hogy törlődjék az adósság. Máglyámon a lángoszlop kifakad, mint ágon a nyíló rózsák. Ott fönn mindent beborít a halál, ébren csak a hűség csillaga áll, hűs csillagod, állandóság. Parancs-szavadat dördülte az ég: Izsákom, kicsi cselédem áldozzam néked. Nem hiszi még, hogy atyja a gyilkosa légyen. tiéd a legbölcsebb akarat, jótetteiden szeplő nem akad, érzem, vallom, de nem értem. Kérdezte Izsákom: "Édes apám, itt vagy te a tűzzel, a késsel, de hol van az áldozat? édes apám, kit vágsz, mit vágsz le a késsel?" Feleltem néki: "Gondos az Úr, kis bárányt küld ide áldozatul, azt vágom majd le a késsel." Gyermekgyilkos mindannyi szülő: nem-lévőt létbe rántott és meghal, aki e világra kijő - Te rended ez így: legyen áldott. Parancsod, Uram: kit egy éj gyönyörén megöltem már: másodszor is én öljem meg e gyermek Izsákot. Parancsod, Uram, szentség nekem. nem kérdhetem én, mivégre, pengémet a gyönge torokra teszem, pernyén sercegjen a vére! Majd hajnalod újra fejemre hull s mint elszáradt fa, magtalanul tárulok a sugaras égre. Jó vagy - tudom én, de nem érthetem: ím nyílik a mennyek boltja és éledez, örvend, zeng a szívem! gödölyét küldtél a bokorra: minket fölemelsz és áldozatul értünk ártatlan gödölye hull vergődve a vérbe, pokolba. Március 1. csütörtök Jer 17,5-10; Zs 1; Lk 16,19-31 Uram, segíts, hogy észrevegyem körülöttem a Lázárokat, akikhez hivatásom van! Adj leleményt és erőt, hogy sebeiket a te érintéseddel tudjam enyhíteni! Segíts, hogy lázárságomban felismerjem a te jelenlétedet, és el ne engedjelek téged, gazdagítót! Március 2. péntek Ter 37,3-4.12-13a.17b-28; Zs 104,16-21; Mt 21,33-43.45-46 „Az Istenben való csendnek van egy olyan állapota, amikor az ember már nem készít terveket, amikor először nem alkudozik igazán, amikor egész jövőjét Isten akaratára bízza.” (Edith Stein) Március 3. szombat Mik 7,14-15.18-20; Zs 102; Lk 15,1-3.11-32 A mennyei atya mindig úgy tesz, ahogyan Jézus a példabeszédben megmutatja: elfogad. Nem láncol magához, ha menni akarok – lám, nem is zsarnok. Nem büntet távollétemben – az éhezés és szomjúság annak a következménye, amit én ilyenkor teszek. Ő egy dolgot tesz: vár. Házának ajtajában szüntelen hazavár. Helyem van az ő asztalánál. És minden egyes hazatérésemkor ölel, visszaadja elkártyázott méltóságomat, gyűrűt és menyegzős ruhát kapok tőle, láthatom szemében az örömöt azért, mert nem vesztem el, ölelhet újra. Ő az én tékozló Atyám. Ő a mi tékozló Atyánk. Március 4. Nagyböjt 3. vasárnap Kiv 20,1-17; Zs 18B; 1Kor 1,22-25; Jn 2,13-25 Néhány tanulmány arra figyelmeztet, hogy évtizedeken belül tartós vízhiány várható, ha sürgős beavatkozás nem történik. A környezeti hatások több milliárd embert érinthetnek. Az is elképzelhető, hogy nagy multinacionális vállalatok víz fölött gyakorolt ellenőrzése jelentős konfliktusok forrásává válik ebben az évszázadban. Bár az egészséges ivóvízhez jutás alapvető és általános emberi jog, mivel kell a túléléshez és ezért feltétel az emberi jogok gyakorlásának. Világunk súlyos adóssága van azokkal a szegényekkel szemben, akik nem jutnak ivóvízhez, mivel megtagadják tőlük a jogot, ami megfelelne az emberi méltóságukból következő életre. A friss ivóvíz elengedhetetlen az emberi élethez, az egészségügyi ellátáshoz, mezőgazdasághoz és iparhoz. Sok helyen a vízszükséglet meghaladja az elérhető mennyiséget, aminek rövid és hosszú távon drámai következményei vannak. A vízhiány különösen érinti Afrikát, ahol a népesség nagy része nem jut megfelelő ivóvízhez, vagy szárazságot él át, ami akadályozza a mezőgazdasági termelést. Az Úr Jézus szomjas volt egy hosszú út után és megállt egy kútnál Szamáriában és megkért egy asszonyt, aki egyedül volt ott, hogy adjon neki vizet. (János 4.) Jézus az egyetlen, aki élő vizet tud adni nekünk edény nélkül, bár a kút mély (10-11. vers). Ez a víz a Szent lélek, akit ő garantál mindenkinek, aki azt mondja neki: "De aki issza ezt a vizet, amit én adok, nem fog szomjazni többé. A víz, amelyet én adok, az örök élet forrása lesz számára. (14. vers) Nekünk, cserkészeknek jó példát kell mutatnunk a víz és vízforrások megőrzésében! Őrizd meg a vizet holnapra, mert megmenthet téged. Március 5. hétfő 2Kir 5,1-15a; Zs 41; Lk 4,24-30 Tevékenység: Cél: A résztvevőkben tudatosuljon, hogy átalakítás nélkül, vagy a ma lehetséges technológiával csak nagyon kis része a Föld vízkészletének használható emberi fogyasztásra. Kellék: kék papírok, (a résztvevők létszámától függően) Időtartam: 10 perc Oszd szét a cserkészeknek a papírokat, melyek a Föld vízkészletét jelképezik. A cserkészek feladata, hogy úgy álljanak a papírra, hogy nem érintik egyik testrészükkel sem a földet. Ezután mondjuk el nekik, hogy a Föld vízkészletének többsége sós víz, ami a tengerekben és óceánokban található és nem alkalmas közvetlen emberi fogyasztásra (vagy sótalanítás után lehet csak, ami nagyon drága és komoly technológiát igénylő folyamat). Ezután vegyük el tőlük a papírok egyharmadát és kérjük meg őket, hogy szervezzék át úgy magukat, hogy továbbra is mindenki a kék papírokon álljon a padló érintése nélkül. Az elvett papírok mennyisége függ a cserkészek képességétől és a közöttük lévő viszonytól. Haladjunk tovább az előzőhöz hasonlóan. Mondjuk nekik, hogy el kell venni papírokat, mert az édesvíz jelentős része gleccserekben van. Végül vegyetek el papírokat, melyek a túl mélyen lévő vízkészleteket jelképezik. Ez alkalommal kevés papírt vegyünk el. Meglepően nehéz lesz mégis mindenkinek helyet találni a papírokon. Érdemes kommentálni a helyzetet. Várd meg a legutolsó papír elvétele után is, hogy minden cserkész helyet találjon a papírokon. Nem érdekes, hogy ez sikerült-e nekik vagy sem, ültessük le őket a játék végén egy körbe. Beszélgessetek kicsit arról, hogy miről szólt ez a gyakorlat és mit akart bemutatni. Bátorítsd őket, hogy becsüljék meg, a Föld vízkészletének mekkora része alkalmas emberi fogyasztásra (kicsit kevesebb, mint 1%). Közösen ismételjétek át, milyen formákban létezik víz a Földön (tengerek, óceánok, gleccserek, föld alatti víz). Március 6. kedd Dán 3,25.34-43; Zs 24; Mt 18,21-35 „Krisztus irgalmas, de egyúttal hajthatatlan. Néven nevezi a jót és a rosszat egyesség és megalkuvás nélkül, de mindig kész a megbocsátásra.” (II. János Pál) Március 7. szerda MTörv 4,1.5-9; Zs 147; Mt 5,17-19 „Nemcsak a lélek, hanem testünk is megmenekül: a lélek Isten megismerése által, a test pedig a feltámadás által. Az egyiket isteni tekintélyének szavával tanította Krisztus, a másikat saját feltámadásának példájával.” (Szent Ambrus) Március 8. csütörtök Jer 7,23-28; Zs 94; Lk 11,14-23 Gyógyító Jézus! Hiszek benned, hiszem, hogy Isten küldött téged hozzám, hogy lépj az életembe. Akarom, hogy így legyen. Akarom a változást, amelyet te hozol, akarom az élet dinamikáját. Alakíts engem szándékod szerint! Március 9. péntek Oz 14,2-10; Zs 80; Mk 12,28b-34 Csak átutazóban vagyunk…. Nagypéntekre készülünk, mindannyian!! Körülöttünk lévő embereknek, mindenkinek, még a szeretteinknek is végig kell menniük a maguk keresztútján, a mi számunkra is eljön a nagycsütörtök, nagypéntek. Jézust mindenki megveti, elhagyja, ott függ ég és föld között, nem kell senkinek, csak Máriának. Milyen jó lenne, ha mi akkor is tudnánk szeretni egymást, ha a másik bajban van, ha már nincs semmi hatalma, méltósága! Ha a másik mocskos és mindenki által lenézett, elítélt, megvetett, akkor is szeretnem kell őt! Milyen jó lenne, ha a társaim a maguk nagypéntekén bennem Máriára találnának. Imádkozzunk azért is, hogy majd nekünk is rendeljen Máriás lelkületű testvéreket a jó Isten, azon az utolsó napon! (Böjte Csaba) Március 10. szombat Oz 6,1-6; Zs 50; Lk 18,9-14 „Minden őszinte megtérés kezdete Istennek a bűnösre vetett pillantása.” (II. János Pál) Március 11. Nagyböjt 4. vasárnap 2Krón 36,14-16.19-23; Zs 136; Ef 2,4-10; Jn 3,14-21 "Bárhogyan élsz, az igazság kiderül" Az élővilág sokféleségének elvesztése Annak tudatában, hogy a leírtak nem csak a keresztényeknek, hanem az egész világnak szólnak, a következő bibliai rész jut eszembe Sirák fia könyvéből: Milyen nagyszerűek minden művei, Milyen felemelő látni őket! Mindazok, melyek élnek és fennmaradnak örökké; Minden teremtmény megőrződött, hogy betöltse a neki szánt szerepet. (44:22-23) Ez a szerep nem feltétlenül az ember számára való hasznosságot jelenti. De minden faj egy nagyobb rendszer, magasabb szándék része. Néhányan vitatják a embernek azt a jogát, hogy fölötte áll és magasabbrendű a többi teremtménynél. Én nem hiszem, hogy a Biblia vagy Ferenc pápa ezt sugallná. A Laudato'Si arra hív, hogy mélyebbre nézzünk, lássunk a haszonelvű szemléleten túl. Kérdés, hogy a személyiségünk örökre torzul-e az individualizmus, fogyasztás és felületesség által vagy átalakul-e annak megértésre, ami által valóban felismerjük, hogy mindnyájan Isten gyermekei vagyunk, egyénileg teremtve, egyenlő végtelen igazsággal és ebből elidegeníthetetlen méltósággal, amit Istennel és egymással való egységnek hívnak. Nekünk, keresztényeknek a biológiai sokféleség elvesztése nagyon fontos kérdés. Az életközösségeink tönkremennek az emberi tevékenység miatt és Istennek egyre több és több teremtménye tűnik el. Talán nem a mi személyes vagy közvetlen tevékenységünk miatt, hacsak nincs olyan hatalom vagy befolyás a kezünkben, de hiányozhat a tevékenységünk a megőrzés és védelem területén. A tudatosság és fontosság belátásának hiánya és a tudatos fellépés a természetet károsító és veszélyeztető tevékenységek ellen a gyökere az élővilág sokféleségének az elvesztésének. Neked és nekem ez azt jelenti, hogy szükséges tennünk a sokféleség elvesztésé ellen és ezt fontos kérdésként kell kezelnünk és időt, energiát kell szánunk rá, hogy elgondolkozzunk azon, hogy mit tehetünk ebben a súlyos kérdésben. A nagyböjt jó időszak arra, hogy eltávolodjunk az időlegestől és hamistól, megszabaduljunk azoktól a tárgyaktól és szokásoktól, amelyek gátolnak az Istennel való egység útján. Tökéletes idő arra, hogy a fény gyermekeivé váljunk, jóságot, igazat, igazságosságot sugározzunk, hirdessük az örömet és reményt és legyünk Isten szeretetének tanúi. És elfordulva a sötétségtől segíthetünk másoknak, hogy lássák az Utat, ami Krisztus fényességét tükrözi, és visszasugározza a szeretetét. Március 12. hétfő Iz 65,17-21; Zs 29; Jn 4,43-54 Tevékenység: Szánj időt rá, hogy megváltoztasd az eddigi megszokásainkat az életmódunkban: Alább találsz egy hivatkozást, amit az Európai Unió állított össze a sokféleség megőrzésére: leírhatod ezt az 52 ötletet egyenként egy-egy kis lapra, és szétoszthatod a cserkészeid között, hogy valósítsák meg a böjt ideje alatt. Ennek során a heti gyűléseken megoszthatják ezzel kapcsolatos élményeiket, ötleteiket, elgondolásaikat. A hivatkozott oldal: http://ec.europa.eu/environment/nature/info/pubs/docs/brochures/biodiversity_tips/en.pdf Március 13. kedd Ez 47,1-9.12; Zs 45; Jn 5,1-3.5-16 "A Föld nem fogja megteremti a termést, hacsak nem a mi hittel teli szolgálatunkkal. Nem mondhatjuk, hogy szerejük a földünket és aztán olyan lépéseket teszünk, melyek tönkreteszik azt az eljövendő nemzedékek számára." (II. János Pál) Március 14. szerda Iz 49,8-15; Zs 144; Jn 5,17-30 „A lelkiismeret-vizsgálat a személyes lét egyik legjelentősebb tevékenysége. Általa szembesül ugyanis minden ember tulajdon életének valóságával, és fedezi föl hogy cselekedetei mennyivel távolodtak el az eszménytől, amit maga elé tűzött.” (II. János Pál) Március 15. csütörtök Kiv 32,7-14; Zs 105,19-23; Jn 5,31-47 „Istenem, Neked szentelem mindazt, ami bennem van:
Március 16. péntek Bölcs 2,1a.12-22; Zs 33; Jn 7,1-2.10.25-30 RÖVID KERESZTÚT - A SZERETET KERESZTÚTJA 1. Pilátus halálra ítéli Jézust - A szeretet mindig megegyezik az Atya akaratával. 2. Jézus vállára veszi a keresztet - A szeretetnek semmilyen áldozat nem elfogadhatatlan. 3. Jézus először esik el a kereszttel - A szeretet nem adja fel. 4. Jézus Édesanyjával találkozik - A szeretet módot talál arra, hogy örömet szerezzen. 5. Cirenei Simon segít Jézusnak - A szeretet mindenkit maga mellé fogad. 6. Veronika kendőt nyújt Jézusnak - A szeretet a kis szolgálatot egy nagyobb ajándékkal viszonozza. 7. Jézus másodszor esik el - A szeretet nem ismeri a méltatlankodást. 8. Jézus és a síró asszonyok - A szeretet vigasztalni is tud a szenvedésben. 9. Jézus harmadszor esik el - A szeretet minden fájdalommal csak gazdagabbá válik. 10. Jézust megfosztják ruháitól - A szeretet nem szégyenli mindenét odaadni. 11. Jézust keresztre feszítik - A szeretet csöndben marad, ha szenvednie kell. 12. Jézus meghal a kereszten - A szeretet erősebb, mint a halálfélelem. 13. A Fájdalmas Anya - A szeretet akkor is hisz és remél, ha mindenki elcsüggedt már. 14. Jézust eltemetik - A szeretet csak azért hal meg, hogy föltámadjon újabb szeretetre. Március 17. szombat Jer 11,18-20; Zs 7; Jn 7,40-53 „Az egész európai Egyház hallja meg, hogy neki szól az Úr parancsa és felhívása: Légy erős, térj meg – ébredj föl és erősítsd meg a többieket, akik halálukon vannak!” (II. János Pál) Március 18. Nagyböjt 5. vasárnap Jer 31,31-34; Zs 50; Zsid 5,7-9; Jn 12,20-33 "Ha felszállok a Földről, mindenkit magamhoz vezetek." Az emberi életminőség csökkenése és a társadalom összeomlása Az "elme szennyezése", amit a digitális világ okoz, áthelyezi az emberi kapcsolatainkat a digitális térbe, ahol kizárhatunk kapcsolatokat és ahol a valódi érzelmek helyettesíthetők érzésekkel, melyek inkább a telefonon és az emberi eszközökön, mint az embereken alapulnak. Bár a digitális viág lehetővé teszi a párbeszédet és a tudásunk és szándékaink megosztását és izgalmas lehetőségeket kínál, de ez távol is tud távolítani minket a fájdalomtól, szorongástól, a másokkal való örömtől és a személyes élmények összetettségétől. Ez az oka, hogy figyelni kell a médiára, ami azt okozza, hogy az emberek elégedetlenné válnak a valódi emberi kapcsolatokkal és az elszigetelődés káros érzésével, amit okozhat. (47. fejezet) Jó időszak ez nekünk, hogy hátrébb lépjünk és gondolkozzunk, mit akar a pápa megértetni velünk, mint teremtett lényekkel, és hogy mi a mi szerepünk egy nagyobb ökológiai kép részeként. Nem csupán valamilyen állati létező vagyunk Isten állatai közül, hiszen egyedülálló méltóságot és értelmet adott nekünk. És ezek miatt az ajándékok miatt elvárja, hogy használjuk ezeket a képességeket parancsolatai megtartására és gondoskodjunk a teremtéséről, ami magába foglalja a mi családunk és más emberek javát. A pápa a fenti gondolatokkal csak érintette a felszínét "az emberi élet minősége és a társadalom összeomlása" témának. Ha mélyebbre nézünk az enciklikába, még inkább elgondolkodtat, de most közvetlenül azt az igényünket emeli ki, hogy élvezzük és vegyünk részt a természet életében és felhívja a figyelmet a digitális média veszélyeire. "Legyünk a természet védelmezői, védelmezői Isten tervének, ami a természetbe van írva, védelmezői egymásnak és a természetnek." Ferenc pápa Március 19. hétfő Szent József 2Sám 7,4-5a.12-14a.16; Zs 88,2-29; Róm 4,13.16-18.22; Mt 1,16.18-21.24a Tevékenység: Használjuk bölcsen a digitális médiát! Tegyük félre az elektromos eszközöket, hogy élvezhessük az időt a családunkkal és beszélgessünk! Ne figyeljünk a napi hírekre, és azokról az eseményekről beszéljünk, melyek itt és most történnek körülöttünk a családban! Még ha csak egyedül vagy is otthon, kapcsold ki a TV-t és menj sétálni, különösen ha frusztráltnak és csalódottnak érzed magad azok miatt a hírek miatt, melyeket online olvastál, vagy túlságosan bevonódtál abba, ami a közösségi oldalakon történik! 2017
Brenner János
boldoggá avatása
|
Kaszap István (1916-1935); a székesfehérvári 85. sz. Zrínyi cs. cs. tagja, őrsvezető, kétszeres dunántúli tornászbajnok, boldoggá avatása folyamatban. Példaképünk. „Kit nevezek én cserkésznek? – Azt, aki mindenben jó példát mutat. Nem durváskodik és értetlenkedik, komoly és férfias, de emellett vidám és jókedvű is. Mindenképpen az olyan cserkészt, aki minden téren, a cserkészetben, hazájával szemben és Istennel szemben is ízig-vérig kötelességét teljesítő cserkész.” (Kaszap István) „A cserkészek Isten országát hozzák e földre…” (Robert Baden-Powell) |
A Kaszap István emlékévet
2015. március 25-én fogja megnyitni Spányi Antal megyéspüspök
Székesfehérváron a Prohászka Ottokár templomban, melynek falánál
található Kaszap István sírja.
Az emlékév jegyében született a Kaszap István honlap hírekkel, dokumentumokkal és nyereményjátokokkal:
http://kaszapistvan.hu/
2014. március 22.
Kedves Cserkésztestvéreim!
A mai napon megkaptam a
meghívót Csonka Ferenc cserkészpap (Feri bácsi) Magyar Örökség Díj
átadásának ünnepére. Mindenkit szeretettel meghívok erre a nagy ünnepre.
Feri bácsi szent életű ember volt és így lett az ifjúság mártírja. Ma már
csak ott fent a Mindenható oldaláról szemléli, hogy a katakombacserkészei milyen
nagy megbecsülést kezdeményeztek. A földi életünk utolsó nagy ünnepsége lesz.
Reménykedem benne, hogy aki tud az eljön és részt vesz a Magyar Örökségi Díj
átadásán.
Cserkésztestvéri szeretettel és
köszöntéssel:
Vadász István
Letölthető dokumentumok:
Díszes meghívó a márc. 22-ei díjátadó ünnepségre
Meghívó programismertetővel
Részletes program
Mit kell tudni a Magyar Örökség Díjról?
Csonka Ferencet a díjra ajánló levél 1
Csonka Ferencet a díjra ajánló levél 2
II. János Pál pápa 1987. október 4-én boldoggá avatott három világi vértanút, köztük Marcel Callo (1921-1945) nyomdászt, az Észak-franciaországi Rennesből aki tizenkét éves korától minden szabadidejét a cserkészetben élte meg, majd felnőve nagykorúan a Keresztény Ifjúmunkás Mozgalom (JOC, ejtsd zsok) közösségi vezetője lett. Rövid életrajza itt letölthető.
A képre kattintva a galéria képei megtekinthetők |
A Táborkereszt
idén a
Kárpát-medencei magyar cserkészlelkipásztorok és egyházi
iskolák
cserkész fenntartó testületei‚ valamint a
magyarországi cserkészkerületek vezetői részére a
XVIII. Egyházi
Konvent keretében
rendkívüli
zarándok találkozót szervez
2010. november 10-én, szerdán
9:30-tól 15:30-ig
Téma: Nagy keresztény cserkész elődeinkre emlékezünk
09:00 Gyülekező, regisztráció, a
plébánián (Bp. XI. ker. Himfy u. 9.)
09:45 Beszállás a
külön-buszba
10:00 Indulunk a busszal Gödöllőre
11:30 A Csekészgyűjtemény és a
Cserkészösvény című film megtekintése
12:45 Rövid agapé
13:00 Teleki Pál sírjának
meglátogatása
13:30 A Máriabesnyői kegytemplom
megtekintése
14:00 Indulás Budapestre
útközben le lehet szállni a pályaudvarra való könnyebb eljutás érdekében
15:30 Megérkezés a Himfy utcába
A buszon és a helyszíneken a nagy cserkészegyéniségekről hallgatunk előadásokat:
Beer Miklós megyéspüspök Marcell
Mihályról
Bokody József Teleki Pálról
Brückner Ákos Előd Kölley Györgyről
Budai Barnabás az MCSSZ elnöke
Vidovszky Kálmánról
Dr. Csobolyó Eszter Megyercsy Béláról
Kispál György Sík Sándor: Vezetők
könyvéről
Kispál György Vitz Béláról
Varga Lajos megyéspüspök Márton
Lajosról
a Táborkereszt Őszi Találkozójára
Budapest, 2010. október 15 - 17.
A Táborkereszt idén is megrendezi szokásos őszi találkozóját.
Ez alkalommal kimozdulunk a városból, és egy zarándoklat jellegű túra keretében Gödöllőre megyünk, ahol látogatást teszünk a máriabesnyői kegytemplomban, meglátogatjuk Teleki Pál sírját, és a fontosabb cserkész emlékhelyeket. Többek között megtekintjük a nemrég megnyílt cserkész kiállítást is, vezetéssel. Minden 14 év feletti érdeklődőt szeretettel várunk!
Mottó: „S ha csak egy pohár friss vizet ad is valaki egynek, akár a legkisebbnek is azért, mert az én tanítványom, bizony mondom nektek, nem marad el jutalma..” (Mt 10.42)
Jelmondat: „…aki nem szereti testvérét, akit lát, nem szeretheti az Istent sem, akit nem lát. (1Jn 4.20)
Helyszín: 1214 Budapest, Sas utca 10. - Jézus Szíve Plébánia, Csepel.
Találkozó kezdete: 2010. október 15. pénteken délután 19:00 óra
gyülekező, regisztrálás,17.00-tól, vacsora, 19.00
Találkozó vége: 2010. október 17. vasárnap 10:00 óra.
A helyszín megközelíthető: A csepeli HÉV végállomáson el kell gyalogolni a szerelvény elejéig, majd a bal kéz felé nyíló labirintus korláton átmenni és egyenesen tovább. A szemben lévő barna épületet balra vagy jobbra meg kell kerülni és evvel szemben nyílik a Sas utca, melynek a túlsó sarkán található a plébánia, az egyetlen kertes ház a környéken. A Béke téren lévő plébániatemplom tornya már messziről látható támpont lehet. Vele szemben van a plébánia.
A csepeli HÉV a Boráros térről indul. Aki vonattal jön az a Keleti- és Déli pu.-tól a piros metróval a Kossuth téri, majd onnan a 2-es villamossal a Boráros térig. (kb 15-20 perc.) a Nyugati pu.-ról a 4-es vagy 6-os villamosokkal jut el a Boráros térig.
Hozz magaddal: szokásos három napi felszerelést. Aludni a plébánia fűtött helységeiben fogunk, derékalj+hálózsák szükséges. (Szükség esetén 1-2 ágy szokott lenni). Továbbá: egyenruha, cserkészigazolvány (kedvezményes belépőhöz), könnyű túracipő, és esőkabát, pénteki élelem, jegyzetfüzet, toll, hangszer ha van, kedvenc népdalaid és cserkész nótáid
Részvételi díj: 3000 Ft, Budapesti bérlettel 2000 Ft. Ez magába foglalja az étkezést, a szombati útiköltséget és a múzeumi belépőt. E meghívódról Parancsnokodat is tájékoztasd.
Visszajelzés, felvilágosítás: Feltétlenül kérünk visszajelzést a részvételről. A visszajelzéseket a magyar-laszlo@t-email.hu 30/495-00-10 vagy a zelliger@ludens.elte.hu elektronikus levélcímre illet a 1126, Bp. Királyhágó u. 5/a postacímre várjuk. Szintén ide várjuk az esetleges kérdéseket, kéréseket is.
Jó
munkát! Jézusért!
Kispál
György sk.
Brückner Ákos Előd O.Ciszt sk.
Magyar László Orsz. Ifjúsági Belső Kör
A
cserkészlelkipásztori hivatás
(A cserkészlelkipásztori munka sajátosságai)
A papnak és a cserkésznek, a papi életnek és a cserkészéletnek vannak közös sajátosságai. Mindegyik valami többre vállalkozik, mint az átlagember. A mindennapi ember járja a maga életútját, amelynek során a saját érdekeit igyekszik érvényesíteni. Ennek módját befolyásolja ökölt természete, adott családi, szűkebb és tágabb társadalmi légköre, a természetfölötti világgal való elmélyült, felszínes vagy éppen nem létező kapcsolata.
Isten minden embert szeret és mindegyiknek elég kegyelmet ad, hogy elérje végső célját, azaz üdvözüljön. Ám a szabad ember elutasíthatja Isten iránta megnyilvánuló szeretetét.
A papi hivatás
Isten azt szeretné, hogy minden ember osztozzon vele a boldog örökkévalóságban. Ennek érdekében láthatatlan módon, segítő kegyelmével készteti az embert a jóra. Ám igen gyakran látható teremtményein, kiemelten egyes embereken keresztül tolmácsolja meghívását. Egyeseket kiválaszt magának, és valamilyen titokzatos módon értésükre adja, hogy szeretetével különlegesen is igényt tart szolgálatukra. Jézus az apostolokat is így gyűjtötte maga köré. Nem a legtehetségesebbeket, legképzettebbeket, legerősebbeket, legtöbb jó adottsággal rendelkezőket szólította meg, hanem a halászt, a vámost, a mindennapi élet emberét, aki a tőle szokott módon tette a dolgát. A kiválasztás a papi hivatás titka. A megszólított érdeme a kiválasztás elfogadása. Az apostolok sem sejtették, hogy mi vár rájuk, de felfogták, hogy a Mester igényli a teljes személyiségüket betöltő szolgálatukat. Megigézte őket láthatatlanul az Isten kegyelme, hallhatóan és láthatóan pedig Jézus tanítása, egyszerűsége, élete példája.
Jézus körül sokan érdeklődtek, kíváncsiskodtak, hallgattak rá, álmélkodtak csodáin. De Jézus Pétert, Jakabot, Andrást… összesen tizenkettőt választott ki, köztük Júdást is. Ezt követően a Mester sokat foglalkozott velük. Látták életét, csodáit, és mindennapi életük gyarlóságai ellenére lélekben egyre jobban felnőttek Hozzá. Törekedtek Jézust követni, és a hétköznapi hívő emberekből apostolok lettek. Ezt az utat járják a papi hivatásra igent mondók.
A cserkészvezetői hivatás
Korunk fiataljai is ott sodródnak Jézus körül. Van, aki fel sem fogja helyzetét, van, aki már keres valakit, s van, aki már felismerte Őt.
Jézus rámutat egy-egy fiatal gyermekre: Gyere cserkésznek, szükségem van rád. Van köztük hívő, van kereső s van, aki nem is érti, hogy miről van szó. Ő nem igen tehet róla, hogy olyan a családja és a világ, amely körülveszi és vakká tette. Ám Jézus küld egy helyzetet, egy barátot, egy lelkipásztort, egy könyvet vagy a kiválasztott szűkebb környezetéből valakit, aki tolmácsolja üzenetét. A megszólítottak között van olyan, aki a meghívásra nemet mond. Megteheti. A legtöbbje azonban jelentkezik cserkésznek. A csapatban jelöltként, vezetőinek és új közösségének hatására formálódik benne a cserkész, és egyre tudatosabban készül cserkészfogadalmának letételére. Számára a cserkészet életforma.
A cserkész Isten gyermeke, aki az Isten imádását és a rossz tiltását megfogalmazó tízparancs megtartásán felül önként vállalja a jóra késztető tíz cserkésztörvény szerinti életet, s ily módon átlag feletti elvárásokat támaszt önmagával szemben. Amikor ezzel tudatosan azonosul, cserkészfogadalommal elkötelezi magát egy olyan közösség mellett, amely az önnevelésre késztetésen kívül arra törekszik, hogy tagjai naponta legalább egy jótettet végezzenek. Amikor a cserkészgyermek felnövekszik, ha arra alkalmas, őrsvezető-, később segédtisztképzésen vehet részt. Ha testileg-lelkileg eredményesen helytáll, akkor ez utóbbi után leteheti a cserkésztiszti fogadalmat. Mint cserkészvezető így lesz Isten munkatársa.
A cserkészlelkipásztori hivatás
Az elmondottak adják a sajátos, nagy hasonlóságot a lelkipásztor és a cserkészvezető között. Mindkettőt Isten választotta ki magának. Mindkét hivatás a teljesítés során elsősorban nem a saját földi érdekeiért fáradozik, hanem adottságaival Istent szolgálja a reábízottak Hozzá vezetésével.
Nem véletlen, hogy sok értékes cserkészvezetőt Isten papi, szerzetesi szolgálatra hív. Aki fiatalon megszokta, hogy a vezetés elsősorban példa, aki Isten iránti szeretetből az általa vezetetteket felelősséggel szolgálja még a következetes, szeretetteljes elvárásaiban is, és aki utolsó az étkezésben, de első a feladat végrehajtásában, és mindig törekszik megőrizni a tiszta, kulturált élet kiegyensúlyozott derűjét és nyugalmát még zűrös esetekben is, annak számára a cserkészélet nagyszerű folytatása a papi és szerzetesi hivatás. Ugyanakkor a cserkészek legtöbbjének a gyermekeket vállaló, életre szólóan megszentelt családi hivatás lesz a sajátja.
Megállapítható, hogy ez fordítva is igaz. Azokban a szemináriumokban, plébániákon, ahol lehetőség van a cserkészettel megismerkedni, ott általában az életrevaló és a legelkötelezettebb papnövendékek, káplánok vállalják a cserkészetet, vagyis a papi hivatásuk mellett a cserkészfogadalom és a tíz törvény szerinti, átlag feletti elvárásokat támasztó cserkész (lelkipásztori) életformát.
A cserkészek Isten országát építik itt a földön (Bi-Pi)
A papi és cserkészvezetői hivatás összefonódása nem véletlen. Az a lelkipásztor, akinek igen döntése mögött nem az egzisztencia biztonsága, a munka nagyfokú szabadsága, esetleg kitűnő szellemi adottságai kamatoztatásának vágya vagy valamilyen másodlagos motívum áll első helyen, hanem a láthatatlan Isten szeretete és szolgálatának vágya az emberekben, az keresi az Isten szeretetének viszonzási módjait. Kiemelten az egyik legnehezebb területen: a gyermekek és a fiatalok körében.
Ezért odaadja önmagát, alakítja életét. A pénzéhes és ösztönös vágyak kielégítésének mohó világában törekszik az egyszerűségre, az igénytelenségre és az igazság vállalására környezetében, birtoklásaiban és étkezéseiben. A fajfenntartás családalapító ösztönét a szellemi és lelki kapcsolatok kibővítésére konvergálja: mindenkinek mindene akar lenni. Mindezt átszövi az imádságra épülő isteni jelenlét tudatának gazdagsága.
Az erre vezető út a tíz parancs és a szeretet. A cserkészlelkipásztori lelkiség forrása a tíz cserkésztörvénybe kapaszkodó hétköznapok jóra késztetésének megélése. Célja az Isten, a nemzet és az emberek szolgálatának önzetlen és tudatos vállalása.
Ő a cserkészlelkipásztor, aki számos feladata mellett felvállalta, hogy élete példájával, a cserkészpedagógiai módszer alkalmazásával – a világi cserkészvezetőkkel együttműködve –, jó programokba rejtve értékét vesztett korunk fiataljait Istenhez vezeti.
Ez az út nem egyedüli lehetőség. Az Isten felé sok más kitaposott ösvény is vezet. Ám elmondhatjuk, hogy a mai világban korszerű cserkészlelkipásztornak lenni az egyik legnagyobb áldozatot követelő hivatás és küldetés. Ők azok, akik a legváltozatosabb körülmények között, a demoralizált társadalomban élő fiatalokkal kívánják Isten országát építeni.
Adjunk hálát, hogy Jézus a cserkészfiatalok közé hívott meg minket pásztornak, Érte jó munkát végezni. Befejezésül dúdoljuk el a Tavaszi szél vizet áraszt népdalt, amelynek dallamára az alábbi cserkészdal született:
Pünkösdi
szél vihart támaszt, Megváltóm, Megváltóm. Minden ember sorsot választ Megváltóm, Megváltóm. |
Hát
én immár kit válasszak Megváltóm, Megváltóm. Te engemet, én Tégedet Megváltóm, Megváltóm. |
Arató László
A
Táborkereszt Katolikus Cserkészek Közössége idén
ősszel november 6-8. között tartotta hagyományos országos találkozóját.
A találozó műhelymunka jellegű volt, témája a nyári
táborokban használható lelki programok kidolgozása,
közzététele. Részletek a mellékelt
leírásban.
Magyar
László cst., szervező
Boldogok a tisztaszívűek címmel konferenciát rendezett az Országos Lelkipásztori Intézet a Pázmány Péter Egyetem Informatikai Karán.
A Konfenrenciát Bíró László püspök úr (családreferens) nyitotta meg. Színvonalas előadások hangzottak el a következő témákról:
Czettele Győző
Táborkereszt
Konferencia
A Táborkereszt Összekötők Találkozója (TÖT) helyett rendhagyó módon a Táborkereszt ezúttal helyzetelemző, útkereső konferenciát rendezett, mivel az eddigi találkozók tapasztalatai, illetve a Szövetség és a Táborkereszt vezetőségében bekövetkezett változások indokolttá tettek egy alaposabb gondolatcserét a magyar cserkészek vezetői között.
Helyszín: Kispál György, a Táborkereszt Elnökének plébániája, a Csepeli 2. számú plébánia, cím: 1214 Budapest-Csepel, Sas u. 10.
péntek
este megnyitó, ismerkedés, tábortűz (Sík Sándorra emlékezve)
szombat
A
Kecskeméti Cserkészkerület elnöke, Szabó István atya kezdeményezésére
2007. szeptember 1-én, szombaton a kerület cserkészvezetőinek egy része
részt vett a kecskeméti 118. sz. Kalazancius Cserkészcsapat SAJT
(Segítsd a jót tenni) vezetői őrsének két napos vezetői évnyitó
gyűlésén. A nyári táborozás kiértékelése után Arató László tartott
előadást BiPi életéről és tanításáról. Ismertetése során hangsúlyozta,
a természet törvényeit kialakító Isten az embert boldogságra
teremtette. A képére és hasonlatosságára létrehozott ember akkor
boldog, ha önneveléssel az Isten akarata szerinti jellemes élet
megvalósítását tudatosan vállalja. Ezt fejezi ki az önként letett
cserkészfogadalom. Ennek megélését segíti elő a hiteles vezető és a
másik ember boldogítására törekvés.
BiPi élete végéhez közeledve ezt üzente a cserkészeknek: "...A
boldogság nem a gazdagságból ered, nem a sikeres karrierből és nem
saját vágyaink kielégítéséből. ...Ragaszkodjatok mindig a
fogadalmatokhoz. ...Legyetek készek a boldog életre és a boldog
halálra. ...Isten segítsen ebben benneteket."
Stumpf Kati
2007.
november 10.
2007. november 10-én (szombaton ) volt a Szlovákiai Magyar
Cserkészszövetség ülése Dunaszerdahelyen. A Táborkeresztet
Arató László cst. képviselte. A SZMCS elnöke továbbra is Török András,
a megválasztott új ügyvezető elnök Csémi Szilárd (Kismedve).
A Szlovákiai Magyar Cserkészszövetség
Szövetségi Cserkésztanácsa "Csodaszarvas díszérem" arany fokozatát
adományozta Arató László cserkésztisztnek "a szövetség nehéz
időszakában nyújtott segítségéért, a vezetőképzés terén végzett
munkájáért, valamint írói tevékenységéért."
Hírek a Táborkereszt papi konventjéről
Kedves cserkésztestvérek! Szeretettel
adom közre a Táborkereszt papi konvent fő előadását Spányi
Antal székesfehérvári megyés püspöktől.
Elvárások a cserkészet felé Kaszap István példája nyomán
Közhelynek minősülő, de igaz megállapítás, hogy a nemzet jövőjét a mai fiatalok jelentik. Olyan lesz a holnap magyarsága, amilyen a ma fiatalsága. Ha ez a fiatalság öntudatos, felelősen gondolkodó, áldozatot vállalni tudó, ha feladataira felelősen készülő, akkor a jövőért aligha kell aggódnunk.
De ha ennek a fiatal rétegnek jelentős része nem ilyen, akkor jól végig kell gondolnunk, mit is várhatunk a holnaptól, amikor ők lesznek a meghatározó generáció, amikor nekik kell meghozni a felelős döntéseket, és nekik maguknak kell gondoskodni nem csak jelenükről, de maguk és a nemzet jövőjéről, a holnapról is.
Nagy örömmel láttuk, pl. a székesfehérvári Szt. Imre fesztiválon, de Nagymaroson, Egerszalókon és más helyeken is, hogy a fiatalok jelentős részét jellemzi a felelős gondolkodás, a tudatosság, az önnevelés igénye, az eszmények keresése. Jó ezt tapasztalni, jó közöttük lenni.
Mégsem tölthet el bennünket valami kényelmes megelégedettség tudata, hiszen nem kerülheti el a figyelmünket, hogy fiatalságunk csekély részét érjük csak el, a mai fiatalok kis részére tudunk csak hatással lenni.
Sokan élnek napról napra, igazi családi háttér nélkül, komoly célok és életeszmék nélkül, sokaknak határozza meg életét a média világa, és sokaknak lesz sodródó az élete. Sokan szolgáltatják ki magukat olyan dolgoknak, amik később biztosan kárukra lesznek, és amit talán egy adott pillanatban ők maguk is meg fognak bánni.
Fájdalmas tehetetlenül látni, amikor valaki önmaga kárárra rossz irányba fordul, önmagát pusztítja, saját magát gyengíti. A társadalom mintha nem akarna ezekről a dolgokról tudomást venni. Olyan eszméket és gyakorlati életfelfogást pártol, ajánl, aminek következménye szükségszerűen a befele fordulás, az elmagányosodás és a depresszió, a bezáródás.
Ilyen az önzésen alapuló szingli életfelfogás pozitív beállítása, annak hirdetése, hogy mindent ki kell próbálni, az időről időre hangot kapó követelés a lágy drogok használatának engedélyezésére, vagy a homoszexualitás elfogadása, az egyneműek kapcsolatának házasságként való elismerése. Lehetne persze még több példát is hozni, de talán ezekből is világos, hogy a fiatalok nagy része előtt nincs szilárd erkölcsi rend, ilyen fogalmakkal alig rendelkeznek. Ezek hiányában, pedig kiszolgáltatottakká válnak.
Nagy felelősségünk van a fiataloknak adott példában, az eléjük tárt tanítás tartalmát és módját illetően, valamint a nekik közvetített emberkép igazságát tekintve.
A cserkészet mindig is egy teljes és igaz, az egyház által is hirdetett emberképet képviselt. Jézus tanításának alapján tanította, hogy csak az találja meg életét, aki ezt meri elveszíteni, hogy csak annak lesz teljes élete, aki azt meri oda adni nagyobb célokra. Ilyenné, pedig az ember a nevelés, a megszerzett tudás és később főleg az önnevelés által válik. Ennek eszköze a lelki vezetés, a benső rend kialakítása, az elvekre való figyelés és azoknak az életében való meggyökereztetése, a szolgálat tudatos vállalása. Vagyis a komoly, öntudatos keresztény élet, mely törekszik hété komolyan megélni, vállalja az egyházhoz való tartozást, és él a szentségekhez való járulás lehetőségével és ezek segítségével a teljesebb és igazabb embert formálja ki magában. Magára ölti az új embert, a Krisztus képére és hasonlatosságára teremtett új embert!
Nagyszerű példát láthatunk erre az életre az ezer éve született Szent Imrében. Előtte egy szent család képe élt: Szt. István, és Boldog Gizella tudatosan élt teljes, egyház tanításához igazodó életet, és ez határozta meg minden törekvésüket. A később vértanúságot is vállaló Gellért szavait szívébe zárta, azokat igaznak fogadta, kétkedés nélkül. Komolyan fogadta a sorsában felismert isteni gondviselést, hogy bátyja halálával trónörökös lett, és minden erejével azon volt, hogy jól felkészülve ülhessen majd atyja trónjára. Biztosan jó királya lett volna a magyaroknak, hiszen komolyan figyelt az Intelmek tanítására, kemény és erőteljes férfi lett, aki tudta magát oda adni az elvállalt nagy céloknak, tudta magát alárendelni nálánál nagyobb eszméknek, céloknak. Így tette le a szüzességi fogadalmat is, mint a kor eszménye szerint a legnagyobbat, amit Istennek adhatott. Fogadalmához mindhalálig hűséges maradt, és ennek az eszménynek benső erővel, imádság kegyelmével feleségét is megnyerte.
Szent Imre alakja így nem csak ezer éves emlék, a múlt ködéből elénk derengő látomás, hanem igaz példa, út a mai fiatalok számára teljes, boldog élet felé vezető úton. Valósággá váló lehetőség!
A magyarok történelmében sokat tekintettek Imre alakjára úgy, mint a fiatalok példaképére, sőt: eszményképére. És példáját követve biztosan sokan jutottak el az odaadott élet teljességére, és ezzel a boldog életre.
Ilyen életet élt Kaszap István is a múlt század első felében.
Egyre mélyülő hitét mind komolyabban vette, természetének gyengeségeit: visszahúzódó természetét komoly önneveléssel javította, csöndességét, szótalanságát formálva kiváló társalgó lett, gyenge természetét rendszeres edzéssel erőssé alakította, aki tornában több bajnoki címet szerzett. Kész volt a szenvedés elfogadására, és ez az érett emberség jele volt nála. Nem panaszkodott, de ő maga vigasztalta környezetét, a megpróbáltatásokat a hit szemével nézve lett teljes ember. Erőforrása a mindennapi szentáldozás és a rendszeres szentírásolvasás volt.
Az érett emberség sugárzott róla, környezete is felismerte a benne végbemenő változást. Benne a cserkész önnevelése, a cserkészmozgalom megfogalmazott nevelési elvei diadalt arattak. Csaknem ezer évvel Szent Imre után benne új eszményképet kapott a magyar ifjúság.
Természetesen korunk nem kér az eszményekből, mert nem gyökerekkel rendelkező, biztos tartást szerző, szilárd jellemmel bíró emberek kellenek, akik elvekhez igazodnak, hanem olyanok, akiket könnyen lehet irányítani, akik kiszolgáltatják magukat minden bolondos divatnak és divathullámnak, akik könnyen és céltalanul sodródnak a világban. Az ilyen emberek bambán végig vigyoroghatják életüket, megelégedhetnek a minimummal. Az ilyenektől nem kell félni senkinek, sem a politikai hatalomnak, sem a gazdasági befolyásnak, sem a médiák nagy hatalmú urainak. Az ilyen típus jól kormányozható, könnyen felhasználható rövid távú és hosszú távú célok megvalósítására. Nem ő fogja a világot formálni, hanem őt fogja a világ, a tömeg alakítani.
A keresztény embereszmény nem a tömeg ember. Krisztus olyan embert akart látni apostolaiban és az őt követőkben, akik képesek eszméket követni, akik elfogadnak nagy kihívásokat, akik mernek a tömeggel szemben is megállni, akik merik az életet elveszíteni, bízva az Úr szavában, hogy az ilyenek meg is találják életüket.
A mai világnak is szüksége van a teljes emberséget elfogadó és azt megvalósító fiatalságra. Ennek pedig nagyszerű lehetőségei a cserkészetben megfogalmazott nevelési elvek.
Önismeretre kell segíteni a fiatalokat, mégpedig lelkiismeretük előtt, a Szentlélek fényében. Nem önismeret a többséghez igazodás, a kényelmes életfelfogás megideologizálása, a többséggel való sodródás, a divat kritikátlan követése, hangzatos elvek elfogadása és követése.
Célokat kell adni a fiataloknak, melyek igazak és szentek, méltók a múlthoz, formálják a jelent és alakítják a jövőt. Célokat, melyek elérése erőfeszítést kíván, és melynek szépségét és erkölcsi kiválóságát, nemzeti gyökereit világosan meg tudjuk mutatni.
Példaképeket kell állítani, akik sikerrel és eredményesen vívták meg harcukat önmagukkal, és e küzdelem által lettek teljes és igaz, nagy emberek.
Van a fiatalokban igény minderre, de ezt felszínre kell hozni, védelmezni kell, és erősítve kell azt növelni bennük. Hiszen a nagyhangúság, a többség magabiztossága könnyen elbizonytalanítja az egyént.
A cserkészet mindezzel rendelkezik, de ezen eszközöket tudatosan, bátran kell használnia.
El kell mélyíteni a vallásos érzületet, az igazi vallásosságot. A komoly lelki életet kell megszerettetni, a rendszerességet, a lelki igényességet. Legyen benső igény a rendszeres szentáldozás, a szentgyónás elvégzése, a szentmisén való szolgáló jelenlét, a közösségért végzett munka, a rendszeres szentírásolvasás. Kell, hogy naponta a lelkiismeret-vizsgálat eszközével is nevelje önmagát a fiatal.
Fontos a komoly közösségi élmény. Erősíteni kell a személyiséget, de annak közösségi vonásait is. Meg kell tanulni egymáshoz igazodni, egymás terhét viselni, a gyengébbhez alkalmazkodni, a többet teljesítőt elismerni, vállalkozni a közösség céljait megvalósító feladatra, saját egyéni céljait a közösségnek akár alá is vetni.
Felelős gondolkodást kell kialakítani a felnövekvő nemzedékbe. Meg kell ismerjék a kor főbb szellemi áramlatait, divatos jelszavait, de tudniuk kell ezeket komolyan megvizsgálni, mi az ami időtálló, ami előbbre visz, és mi az, ami csak múló divat. Merni kell szembe is menni ezekkel, de érvek alapján, és nem pusztán az ellenkezés olykor gyerekes indulatával.
Tudni kell a teljes embernek nagy célokat elvállalni és azokat teljesíteni is. Ezt a fokozatosság elvét szem előtt tartva lehet elérni, mindig az életkor sajátosságait figyelembe véve adva megfelelő feladatokat, azokat értékelve, a jót dicsérve és a rosszat is megmutatva, hogy világos utat rajzolhassunk a fiatal elé, aki tudja, hogy több telik tőle.
Ezek alapján egy új ember születhet. Új ember jelenhet meg az önzés világában, aki önzetlenül másokért is tud élni, felelősen gondolkodó ember a felelőtlen pillanatnak élés gyakorlatában, a felelősséget vállaló ember a felelősség alól kibújás világában, a hitét tudatosan megélő ember a praktikus ateizmus és magunk tetszésére deformált vallásosság, a babona világában.
Nagy a felelőssége a cserkészetnek, mert szinte egyedülállóan neki állnak rendelkezésükre azok a kipróbált eszközök, melyek alkalmasak egy új nemzedék kialakítására.
Isten segítse munkájukat!
Jó munkát – Jézusért, emberért, Egyházért, hazáért!
A konvent előadói azokról a fiatal szentjeinkről beszéltek, akik a cserkészek jó példaképei. Minden előadó nem lelkesen, hanem meglepő tűzzel beszélt: Kaszap Istvánról, Brenner Jánosról, Bódi Magdiról, Szt. Imréről, Szt. Erzsébetről. Róluk később olvashattok.
Közreadja Kispál György cst. a Táborkereszt mb. elnöke.